Kan den ena dottern ärva mer än den andra?

Hej. Min mormor har två döttrar. Den dagen hon inte finns längre vill hon att en av döttrarna ska få lite mer pengar som tack för all hjälp. Hur ska hon gå tillväga så det blir rätt gjort. Kan hon skriva ett gåvo brev som inte påverkar hennes del i arvet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått din fråga korrekt undrar du om den ena dottern kan ärva mer än den andra då din mormors arv ska fördelas.

Svaret på detta finner man i Ärvdabalken (ÄB). Enligt 2 kap. 1 § ÄB ska arvlåtarens bröstarvingar (barn) ärva en lika stor del, så om arvlåtaren har två barn ska dessa ärva 50 % var. Observera att om din mormor är gift så ska all kvarlåtenskap som huvudregel tillfalla den efterlevande maken enligt 3 kap. 1 § ÄB, som ärver allt med fri förfoganderätt, vilket innebär att den efterlevande maken inte får testamentera bort egendomen. I sådana fall får din mormors döttrar sin del av kvarlåtenskapen först efter att den efterlevande maken har avlidit enligt 3 kap. 2 § ÄB.

Det är emellertid möjligt att göra undantag från dessa regler genom att upprätta ett testamente. Där kan man t.ex. fastslå att det ena barnet ska värva en större andel än det andra. Testamentet ska uppfylla vissa formkrav, dessa framgår i 10 kap. ÄB. Observera även att en bröstarvinge alltid har rätt att jämka testamentet och få ut sin laglott enligt 7 kap. 3 § ÄB. Laglotten utgör enligt 7 kap. 1 § ÄB ½ av bröstarvingens arvslott, alltså 25 % av kvarlåtenskapen om arvlåtaren har två barn.

Sammanfattningsvis: Om din mormor vill att hennes ena barn ska ärva mer än den lagstadgade arvslotten får hon skriva ett testamente. Det går naturligtvis också bra att skänka en summa pengar redan nu, i sådana fall bör man skriva i gåvobrevet att gåvan inte ska ses som ett förskott på arv, om man inte vill att dotterns arvslott ska minskas p.g.a. gåvan, se 6 kap. 1 § ÄB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Anton OkicRådgivare