Kan bruk av egen receptbelagd narkotikaklassad medicin vara brottsligt?

Jag har fått receptbelagd narkotikaklassad medicin utskriven av läkare, detta recept är utskrivet och uttagit från apotek för mer än 1år sedan. Det finns dokumenterat i journal, och läkemedelsasken har en etikett med mitt namn, personnr och givetvis datum för utskriften.

Om jag skulle bli tvungen att lämna ett urinprov till polisen och hade då tagit detta preparat, skulle det då vara ett narkotikabrott? Skulle jag kunna bli dömd på något sätt, för att receptet är äldre än 1år även fast det är min egen medicin?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Den som olovligen innehar eller brukar eller tar annan befattning med narkotika, döms för narkotikabrott – om gärningen sker uppsåtligen. ( 1§ punkt 6 Narkotikastrafflagen)

För att någon ska kunna dömas för narkotikabrott, krävs alltså att innehavet eller brukandet sker olovligen. De regler som tillåter hantering av narkotika återfinns i lagen om kontroll av narkotika.

Enligt lagens 2 § punkt 1 får narkotika innehas endast för medicinskt ändamål.

Således – ifall du har receptbelagd narkotikaklassad medicin – är det inte olovligen innehav eller brukande av narkotika, även om receptet är äldre än ett år.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare