FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/04/2022

Kan brottet preskriberas om huvudförhandlingen flyttas fram?

Hej! Jag har en fråga kring skadegörelse så jag är åtalad för skadegörelse och har precis varit på rättegång men ett huvudvittne va inte kallat och därmed inte på plats vilket gjorde att rättegången flyttas till ett nytt datum förmodligen efter sommaren. Om den ”nya” rättegången börjar efter att brottet preskriberas enligt de två år som skadegörelse har. Går det att fortsätta med fallet trots det? Eller hur funkar det? Sorry för lite luddig beskrivning. Mvh / Theodor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett brott ska preskriberas krävs att den misstänkte varken har häktats eller erhållit del av åtal inom den så kallade preskriptionstiden, vilken är olika lång beroende på brottets straffskala, 35 kap 1 § BrB. Att huvudförhandlingen flyttas fram spelar alltså ingen roll eftersom åtal då redan har väckts och brottet kommer alltså inte att preskriberas.

Hoppas du har fått svar på din fråga och undrar du något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare