Kan brott mot ordningsregler innebära förverkande av en bostadsrätt?

I senaste nyhetsbrevet från vår BRFs styrelse påminner de under rubriken "Störningar" om att vi inte får duscha mellan 22-07. För närvarande jobbar många av oss i Storstockholm fortfarande hemifrån pga rådande pandemi men i mitt kontorsarbete lämnar jag normalt hemmet, duschad och fräsch, senast kl 07 för att åka till jobbet. Jag flyttade in sommaren -20 så det är först nu jag ser denna regel. Men är det skäl för varning att duscha före kl 07 när vardagsrutinerna så småningom ska återinföras? Jag kommer ju inte kunna hålla den regeln om morgontiden på vardagar så om det är risk för varning kommer jag ändå inte kunna rätta mig efter detta ändå. Jag vill hellre behålla jobbet och ser att det blir ohållbart att inte få fräscha upp mig inför en dag på kontoret. Vad kan jag vänta mig för reprisalier som följd på mitt behov av morgonduschar före kl 07?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är: Nej, du behöver inte oroa dig för juridiska repressalier.

Juridisk bakgrund

Först och främst vill jag tydliggöra att bara för att lagen kan ge en möjlighet för en påföljd (repressalie) innebär inte det att något kommer hända. Dels krävs det att bostadsrättsföreningen väljer att driva frågan och dels måste de visa på att alla juridiska krav är uppfyllda.

Huvudregeln, d.v.s. den regel som generellt gäller är att man ska följa de ordningsregler som föreningen sätter upp (7. kap 9 § bostadsrättslagen). Om det skulle vara så att du bryter mot ordningsreglerna kan det innebära att du inte gjort det som krävs för att bevara ordningen och det kan i sin tur leda till förverkande av nyttjanderätten d.v.s. innebära att man tvingas flytta (7 kap. 18 § bostadsrättslagen).

Föreningen måste då:

1. Visa att du brutit mot ordningsreglerna.

2. Att duscha på morgonen (och därmed bryta mot ordningsreglerna) är tillräckligt för att anse att du inte gjort det som krävs för att bevara ordningen.

3.Visa att det inte är av ringa betydelse (d.v.s. visa att regelbrottet är stort och har orsakat problem, 7 kap. 19 § bostadsrättslagen).

4. Lämna en skriftlig varning som du struntat i (7 kap. 20 § bostadsrättslagen). Varningen i sig har ingen följd, den är bara ett krav för att man senare ska kunna förverka nyttjanderätten.

5. Anmäla störningen till socialnämnden (7 kap. 20 § bostadsrättslagen).

Min bedömning är att föreningen faller redan på punkt 2. Vill du skapa dig en bild av hur stora störningar som krävs för att man ska anse att de är tillräckliga skäl för förverkande kan du läsa NJA 1991 s. 574. Kontentan av detta är, det blir väldigt svårt för föreningen att utfärda några repressalier.

Min rekommendation

Trots det juridiska läget är rekommenderar jag att du lyfter reglerna på stämman eller med styrelsen. Inte för at du är juridiskt skyldig att göra det utan för grannsämjans skull. Då kan du t.ex. föreslå att tiderna för duschförbudet ska ändras till 22:00-06:30.

Hoppas detta var till hjälp!

Ebba PlantingRådgivare