Kan bröstarvinge stoppa en investering föräldern tänker göra?

Min mor, som är änka och som bor i ett hus utanför ett samhälle, vill flytta till ett hus i detta samhälle. Priserna i detta område är väldigt höga så hon har inte råd att köpa ett hus där, varken hus eller bostadsrätt. Min syster är emellertid ekonomiskt oberoende och har lovat att skjuta till pengar så att en sådan husaffär kan gå i lås. Det handlar om mycket pengar - miljoner. Det handlar alltså om att de gör denna investering ihop.

Frågan är om detta är helt och hålet juridiskt ok med tanke på en framtida arvssituation: Har min syster rätt att göra en sådan investering tillsammans med min mor och vad händer vid arvsfördelningen när min mor avlider?

Jag är motståndare till att en sådan gemensam investering äger rum - har jag någon juridisk möjlighet att stoppa den?

Om en sådan affär genomförs med min systers inverkan , så förändrar det villkoren för arvet, i alla fall i ekonomiska termer, eftersom situationen alltså inte hade uppstått om det inte vore för min systers pengar. Måste det inte råda någon form av enighet i den här frågan bland syskon? Vad innebär det i det här fallet att vara dödsbodelägare respektive bröstarvinge?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du stoppa din mors investering?

Det finns ingen juridisk möjlighet för en bröstarvinge att hindra sin förälder att göra en investering. Din mor har alltså rätt att köpa ett hus även om detta minskar ditt arv. Såvida hon inte ger gåvor i syfte att göra sina bröstarvingar arvlösa eller gynna en bröstarvinge före en annan så kan en bröstarvinge inte ingripa.

Eftersom din mor inte ger en gåva utan köper en fastighet, och som jag förstår kommer din syster hjälpa henne ekonomiskt, oavsett om din syster hjälper henne med gåva eller lån så gynnar detta inte din syster ekonomiskt. Hade din syster gynnats ekonomiskt av köpet skulle förskott på arv bli relevant. Då hade summan din syster tjänat på köpet räknats av på hennes arv efter er mor. Men eftersom jag utifrån din information inte tolkar det som att din syster vinner ekonomiskt på köpet blir detta inte aktuellt. Om du vill läsa mer om förskott på arv kan du läsa 6 kapitlet i Ärvdabalken, speciellt 1§.

Dödsbodelägare

Dödsbodelägare är de som förvaltar och utreder tillgångarna efter någons död. Arvingar och testamentstagare samt eventuell sambo/make är dödsbodelägare då dessa ska dela på arvet utefter vad lag och testamente säger. Som bröstarvinge är du därför dödsbodelägare eftersom du har rätt till laglott. Men detta förändrar inte dina möjligheter att ingripa i din mors köp.

Mer om dödsbo och dödsbodelägare kan du läsa i kapitel 18 Ärvdabalken.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare