Kan bröstarvinge göras arvslös?

Kan man missa något arv från sin avlida mor

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvinges rätt till laglott

I egenskap av bröstarvinge har du rätt till arv (2 kap 1 § ÄB). Du har som bröstarvinge alltid rätt till en laglott som är hälften av din arvslott (7 kap 1 § ÄB). Om du t.ex. skulle ha rätt att ärva 1000 kr är din arvslott 1000 kr och din laglott 500 kr. Laglotten kan inte testamenteras bort, du kan dvs. inte bli arvlös.

Vidare finns ett förstärkt laglottsskydd som ger skydd vid situationen att arvlåtaren ger bort sin egendom i gåva (7 kap 4 § ÄB).

Jämkning av testamente

Ifall din laglott skulle vara inskränkt ska du inom 6 månader från det att testamentet delgivits dig påkalla jämkning av testamentet (7 kap 3 § ÄB och 14 kap 4 § ÄB). Det innebär att du säger till testamentstagaren att du vill ha ut din laglott. Om du ej gör detta inom 6 månader gäller testamentet trots att din laglott blivit kränkt.

Sammanfattning

Du har rätt till din laglott. Ifall din laglott inskränkts t.ex. genom testamente har du rätt att påkalla jämkning av den som fått arvet. Det skall göras inom 6 månader från att du tagit del av testamentet. Du kan alltså inte missa ditt arv så länge du påkalla jämkning inom rätt tid.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare