Kan bostadsrättsföreningen bestämma hur många nycklar jag får ha?

Hej

kan bostadsrättsföreningen bestämma hur många nycklar jag får ha

Lawline svarar

Hej,

Enligt lag finns det inget som säger att en bostadsrättsförening har rätt att bestämma hur många nycklar som ska finnas till en lägenhet. Men olika föreningar kan ha olika bestämmelser om hur många nycklar som ges ut vid köp av bostaden.

Det kan ibland krävas tillstånd eller hjälp av bostadsföreningen att kopiera upp fler nycklar än de som en har fått, exempelvis om föreningen har kopieringsskyddat låssystem.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare