Kan beslut om bygglov ändras?

<p>komunen har beviljat ett bygglov på en utbyggnad av en 39kvm byggnad på 30 kvm 2013.Hösten 2015 börjar en firma gjuta en botten platta som är 3 kvm större jag lämnar in ändring av tak och 33 kvm. komunen kommer ut våren 2016 och mäter grunden. jag börjar bygga nu. 2018 vill jag förlänga bygglovet</p><p>skickar in papper. Då uppdagas att jag inte skulle fått bygglov för dessa70 kvm (73) där är jag i dag första mötet var i dag vad ska jag göra?</p>

Lawline svarar

<p>Hej!</p><p>Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!</p><p><b>Upphörande och förlängning av bygglov</b></p><p>Enligt 9 kap. 43 § plan- och bygglag (2010:900) gäller, att bygglov upphör att gälla om den åtgärd som lovet avser inte har påbörjats inom två år och avslutats inom fem år från den dag beslutet om bygglov vann laga kraft. För att en åtgärd ska anses påbörjad krävs att de egentliga byggnadsarbetena har kommit i gång. Det räcker inte att förberedande åtgärder har vidtagits. I detta fall har byggnadsarbetet påbörjats, nämligen i form av gjutning av bottenplatta. Det tycks emellertid inte som att du kommer hinna färdigställa arbetet innan utgången av detta år, varför du ansökt om förlängning av bygglovet. I detta skede föreligger inte några oriktigheter.</p><p><b>Ändring av gynnande beslut</b></p><p>I förevarande fall är det istället av störst intresse, att undersöka omständigheten att kommunen i detta skede anför, att tidigare bygglov egentligen inte skulle beviljats. Det är sålunda fråga om huruvida kommunen kan ändra tidigare fastställt beslut. Det ska i detta skede noteras att det första beslutet avseende bygglov fastställdes år 2013. Sedan dess har en ny förvaltningslag (2017:900) (FL) trätt i kraft. Enligt dess övergångsbestämmelser, eller någon bestämmelse i plan- och bygglagen, finns det dock inte möjlighet att tillämpa den äldre förvaltningslagen. Istället ska den nya förvaltningslagen tillämpas.</p><p>Huvudregeln är att gynnande beslut vinner negativ rättskraft, vilket innebär att de inte kan ändras. Enligt 37 § första stycket FL, får en myndighet ändra ett beslut som den har meddelat som första instans om den anser att beslutet är felaktigt på grund av att det har tillkommit nya omständigheter, eller av någon annan anledning. Med en tillämpning av första stycket kan det anföras, att det föreligger viss risk för att beslutet om bygglov kan återkallas.</p><p>I ditt fall bör emellertid 37 § andra stycket FL aktualiseras. I stycket anges, att ett beslut som till sin karaktär är <i>gynnande </i>för någon enskild part <b>får</b>, ändras till den enskildes nackdel, bara om (1) det framgår av beslutet eller de föreskrifter som det har grundats på att beslutet under vissa förutsättningar får återkallas, (2) tvingande säkerhetsskäl kräver att beslutet ändras omedelbart, eller (3) felaktigheten beror på att parten har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter.</p><p>Det måste i ett första skede fastställas att det är fråga om ett gynnande beslut. Med uttrycket<i> gynnande</i> avses sådana beslut som i grunden ger enskilda rätt till en förmån av något slag. Det kan ofta handla om förmåner som är av personlig eller ekonomisk art. Att förmånen är av sådant slag är dock inte något krav enligt bestämmelsen. Den typ av beslut som det handlar om kännetecknas huvudsakligen av att de typiskt sett ger den enskilde rätt till något som denne inte hade innan beslutet fattades, exempelvis tillstånd att bebygga en fastighet (<a href="https://pro-karnovgroup-se.e.bibl.liu.se/document/abs/PROP_2016_2017_0180_S_0231?src=document">prop. 2016/17:180 s. 231</a>). I detta fall är det sålunda fråga om ett gynnande beslut och 37 § andra stycket FL tillämpas istället för första stycket.</p><p>Fastän det är fråga om gynnande beslut kan det som nämnts ovan ändras. Beslutet kan enligt det första undantaget återkallas i det fall det innehåller ett återkallelseförbehåll. Ett sådant förbehåll ska framgå av beslutet. Enligt det andra undantaget kan även hänsyn till människors eller djurs liv och hälsa är exempel på omständigheter som traditionellt ansetts motivera att en myndighet ändrar ett gynnande beslut. Omsorg om egendom är ytterligare ett exempel på omständigheter som kan motivera att detta undantag tillämpas. En tänkbar situation är att allvarliga störningar i form av bränder eller explosioner skulle kunna uppkomma om beslutet inte ändras. Det tredje undantaget avser de tänkbara fall fel beror på partens eget agerande vid uppgiftslämnandet, dvs. även i de fall en missvisande bild lämnas till följd av att betydelsefulla fakta utelämnas. Ett vilseledande kan alltså bestå i att den enskilde har lämnat felaktiga uppgifter om ett relevant sakförhållande. Det tycks inte, att döma av frågeställningen, som att något av undantagen kan tillämpas i detta fall.</p><p>Enligt 38 § FL <b>ska</b> även beslut ändras, i det fall beslutet är uppenbart felaktigt i något väsentligt hänseende på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning, och beslutet kan ändras snabbt och enkelt och utan att det blir till nackdel för någon enskild part. Oavsett huruvida det tillkommit nya omständigheter eller annan anledning, bör inte beslutet kunna återkallas eftersom det skulle medföra en för stor nackdel för dig i detta skede.</p><p><b>Slutsats</b></p><p>Det är min uppfattning, att beslutet som avsåg att du tilldelades bygglov, är att anses såsom ett gynnande beslut. Detta får endast ändras i de fall det i beslutet fanns ett återkallelseförbehåll, det föreligger tvingande säkerhetsskäl, eller du vid ansökan om bygglov lämnade oriktiga eller vilseledande uppgifter. Det finns inget i frågeställningen som tyder på detta. Beslutet ska sålunda inte kunna ändras. Huruvida du kommer beviljas förlängning av bygglovet återstår att se. Man kan emellertid anföra, å ena sida, att du redan erhållit bygglov tidigare och att det utgör skäl för förlängt bygglov. Å andra sidan kanske det numera skulle strida mot tvingande säkerhetsskäl att bevilja förlängning av bygglovet. Av intresse är även vad som diskuterades under det möte du nämner att ni haft. Det kan nämligen finnas information som kan framkomma under vårt samtal och som innehar påverkan på svaret</p><p><i>Jag kommer att ringa dig måndag den 17:e september ca kl. 16.30. Om tiden inte passar kan du mejla mig på pontus.schenkel@lawline.se. Jag föreslår att vi under samtalet utreder saken mer ingående.</i></p><p>Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!</p>

Pontus SchenkelRådgivare