Kan barnen bli arvslösa genom ett testamente?

Kan man genom testament göra ens barn arvslösa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Din fråga berör arv och rätten till arv. Frågan regleras därför i Ärvdabalken (ÄB).

Barn till den avlida är så kallade bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). För att bröstarvingar inte ska bli arvslösa föreligger det en rätt till vad som kallas laglotten. Laglotten är halva arvslotten. Barnen har alltid rätten att få ut sin laglott från den avlidna föräldern. Denna rättighet går inte att ta bort genom exempelvis ett testamente (7 kap. 1 § och 3 § ÄB).

Vilket innebär att om det föreligger ett testamente där barnen/bröstarvingarna bli arvlösa kan barnen klandra testamentet. Klandrar barnet testamentet kommer barnen att få ut sin laglott, oavsett vad som står i testamentet (7 kap. 3 § ÄB).

För att besvara din fråga så går det inte att göra barn arvslösa genom ett testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att återkomma!

Sofia WedinRådgivare