Kan barnbarn ärva från far- och morföräldrar

Jag har haft en tvilling syster som gick bort i februari.

Hon har två pojkar.

Båda mina föräldrar lever.

Min fråga är ärver dessa söner min mamma och pappa när de dör?

Vore tacksam och få svar på detta!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett kortfattat svar på din fråga är att som barn till dina föräldrar har du rätt att ärva häften av den kvarlåtenskap som de lämnar efter sig vid sin död. Denna rätt kan inte testamenteras bort. Det dina föräldrar kan göra är att testamentera bort den andra hälften till barnbarnen.

En noggrannare förklaring till din fråga är att Sveriges arvsrätt kan beskrivas som tvådelad. Dels den legala arvsrätten och dels den testamenterade arvsrätten. Den legala arvsrätten är den rätt till arv som nära släktingar har enligt lag, det vill säga enligt 2 kap. ärvdabalken (ÄB). Dessa släktingar har rätt att ärva den avlidne även om den avlidne inte förtydligat det i ett testamente. Barns rätt till arv kan den avlidne inte testamentera bort. Är du ensambarn har du som barn till din mor rätt att ärva hälften av hennes kvarlåtenskap, 7 kap. 1 § ÄB. Är ni flera syskon delar ni lika på denna hälft, 2 kap. 1 § 2 stycket ÄB.

Barnbarnen inkluderas också i den legala arvsordningen. Som barn till dina föräldrar ärver du enligt ärvdabalken före barnbarnen, 2 kap. 1 § 2 stycket ÄB. Som tidigare nämnt kan dina föräldrar inte testamentera bort din rätt till hälften av hennes kvarlåtenskap.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare