FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/01/2023

Kan barn under 16 år ingå avtal?

Min son som är 15år har fått en faktura på en kurs som han aldrig deltog på, vi avbokade heller aldrig kursen utan dök bara inte upp. Men kan företaget skicka fakturan på kursavgiften till min son fast han inte är myndig? och gör det någon skillnad om vi som föräldrar vid bokningstillfället skrev på ett samtycke för att han gick kursen/ingick avtal?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Avtal utan vårdnadshavares samtycke

Huvudregeln är att en person under 18 år inte kan ingå i bindande avtal (9 kap. 1 § Föräldrabalken). Om avtalet som i detta fall redan gått i verkställighet är huvudregeln att vardera part ska återge det denne mottagit, eller om det inte är möjlgigt ersätta dess värde. För den underårige avser dock den allmänna skyldigheten endast ersättning i den mån din son fått nytta av avtalet. (9 kap. 7 § Föräldrabalken)

Om din son vilselett företaget om hans behörighet kan det dock ge grund för skadeståndsskyldighet.

Om avtalet ingåtts med vårdnadsgavares samtycke

Om ett samtycke finns för att ingå i avtalet är dock avtalet giltigt. Samtycket kan vara skriftligt, muntligt, eller underförstått. När ett samtycke förelegat krävs därför att avbokning skett i enlighet med avtalsvillkoren.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga!

Vänligen

Lin ToftRådgivare