FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/04/2023

Kan banken stänga ner ett konto vid misstanke om illegala transaktioner?

Får banken lov att stänga ett bankkonto bara för att de tror att någon har kriminella transaktioner på sitt konto eller måste de som alla andra ha belägg för sina misstankar. Kan man polisanmäla banken för att de stänger ett konto utan bevismaterial för sitt handlande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en bank har möjlighet att stänga ner ett konto vid misstanke kring illegala transaktioner eller krävs det andra belägg för ett sådant agerande. Jag kommer utgå ifrån penningtvättslagen i mitt svar.

För att kunna motverka risken för penningtvätt och finansiering av terrorism behöver banken ha information om var deras kunders pengar kommer ifrån, på vilket sätt och varför deras kunder vill genomföra sina transaktioner. Rutinerna ser olika ut på olika banker men generellt men i syftet är samma för samtliga. Om banken har anledning att ifrågasätta någons insättningar eller transaktioner genom att misstänka att egendom har blivit föremål för penningtvätt eller är avsedd för finansiering av terrorism, har banken rätt att både frysa och avsluta kundens konto (4 kap. 11 § samt 3 kap. 1 § penningtvättslagen). Oftast brukar banken vid misstankar om penningtvätt ställa frågor eller begära redogörelse av konsumenten. Först kring transaktionerna till kontoinnehavaren innan de fryser eller avslutar kontot. Det är först om innehavaren inte svarar tillräckligt eller alls som banken har skyldighet att frysa eller avsluta kontot.

Om banken finner att det finns anledning att avsluta kontot tidigare har de dock rätt att göra det. Penningtvättslagen är nämligen riskbaserad vilket innebär att det inte står uttryckligen i lagen hur banken ska agera utan det ska göras en riskbedömning för varje kund och som tidigare nämnt brukar åtgärderna och rutinerna se olika ut på olika banker. Vid hög risk kan striktare rutiner tillämpas, som bland annat att avsluta kontot (2 kap. 3 § penningtvättslagen).

Om en bank beslutar att säga upp ett konto, ska banken informera konsumenten om det och även om vart kunden kan vända sig för att framföra klagomål. Om du inte har fått ett sådant brev rekommenderar jag dig att du kontaktar din bank.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare