Kan arbetsgivaren ta bort min reseersättning?

Hej. Om jag i mitt anställningsavtal har inskrivet att min resersättning utgår från hemmet, kan då mitt företag ändra detta ?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med era frågor!

Ett anställningsavtal kräver båda parternas godkännande för att vara giltigt eller för att kunna ändras. Det faller inte inom arbetsgivarens arbetsledningsrätt att ändra enskilda anställningsavtal.

Skulle din arbetsgivare ensidigt ändra ditt anställningsavtal kan detta anses utgöra en uppsägning eller avskedande tillsammans med ett erbjudande om en ny anställning med de nya anställningsvillkoren. Om du arbetar kvar under de nya villkoren kan du anses ha accepterat den erbjudna anställningen.

Vill du inte acceptera de nya anställningsvillkoren får du diskutera saken med din arbetsgivare. Om du är fackligt ansluten rekommenderar jag att du kontaktar facket som kan biträda dig i ärendet. Kan du och arbetsgivaren inte komma överens skulle du kunna kräva skadestånd för en felaktig uppsägning eller avskedande, beroende av omständigheterna i just ditt fall. Om det går så långt att du inte vill arbeta kvar p.g.a. de ändrade anställningsvillkoren bör du kontakta en jurist, eller din fackliga organisation, som kan hjälpa dig att föra en skadeståndstalan mot din arbetsgivare.

Har du fler frågor eller vill ha hjälp med hur du ska gå vidare i ditt ärende kan du kontakta vår telefonrådgivning på tel. 08-533 300 04 eller skicka ett mail till radgivning@lawline.se.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare