Kan arbetsgivaren bestämma vilken facklig tillhörighet arbetstagaren ska ha?

Hej! En snabb och kort fråga bara. Kan arbetsgivaren bestämma vilken facklig tillhörighet man ska ha? Det är nämligen det som händer på min arbetsplats just nu och för mig känns det inte bra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL) finns det regler som rör arbetstagarens föreningsrätt.

Föreningsrätten ska lämnas okränkt

Inledningsvis kan sägas att med föreningsrätt menas en rätt att tillhöra en arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation, enligt 7 § MBL. Vidare stadgas att denna rätt ska lämnas okränkt vilket bland annat innebär att arbetsgivaren inte får förmå någon att inte utnyttja sin föreningsrätt. Det utgör i så fall en så kallad föreningsrättskränkning enligt 8 § MBL

En arbetstagare har alltså rätt att tillhöra den organisation denne önskar och ha rätt att utnyttja dess medlemsskap. Arbetsgivaren kan inte bestämma vilken facklig tillhörighet en arbetstagare ska ha eller försöka få någon att inte utnyttja sin föreningsrätt, utan att det utgör en föreningsrättskränkning vilket inte är tillåtet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare