FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/03/2016

Kan arbetsgivare se i mitt belastningsregistret?

Kan en arbetsgivare med en såkallade bakgrundskontroll se mitt brottsregister eller på något sätt se om jag begått något brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Brottsregister, eller belastningsregister som det juridiskt kallas, är ett register där begångna brott och påföljder finns registrerade. Som utgångspunkt är det endast du som enskild person och några nämnda myndigheter, som kan begära utdrag från ditt belastningsregister. Även vissa arbetsgivare inom vården har rätt att ta del av uppgifterna (6, 9 och 10 §§ lagen om belastningsregister). En arbetsgivare har sålunda generellt ingen rätt att själv begära ut ett utdrag från Polisen. Om arbetsgivaren vill ha ett utdrag, går det i normalfall till så att denne tillfrågar dig att begära ett utdrag ur belastningsregistret och sedan överlämnar du brevet till arbetsgivaren. Svaret på din fråga blir alltså att de flesta arbetsgivaren inte kan se ditt belastningsregister, men som sagt beror det på vem arbetsgivaren är.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare