FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/09/2020

Kan arbetsgivare begära belastningsregisterutdrag?

Jag jobbar som busschaufför ioch tänker byta bussbolaget men jag anmärkning i min belastningsregistret. Jag har domnat för dagsböter straff några månader sedan pga tre gånger snatteri en gång var stöld på värdet 1000kr och de andra två var ringastöld. De all tre brott har jag inte gjort uppsåtligen men det blev jag som fick straffet. Jag oroar mig när bolaget begära belastningsregistret kommer jag nekad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så har du dömts till dagsböter för ett fall av stöld och två fall av ringa stöld, och nu undrar du hur det kommer påverka dina möjligheter att byta jobb.

Belastningsregisterutdrag

Det stämmer att när man har blivit dömd för brott, registreras detta i belastningsregistret. Blir man dömd till dagsböter försvinner detta ur belastningsregistret fem år efter att man blivit dömd (17§ lag om belastningsregister).

Det är huvudsakligen bara du själv som har rätt att ta ut ett utdrag av belastningsregistret, och det är hos Polismyndigheten du gör detta (9§ lag om belastningsregister). Annars är det huvudsakligen myndigheter som kan begära ut belastningsregistret utan att fråga dig om det (6§ lag om belastningsregister). Du har dock också möjlighet att begära ett begränsat utdrag ur registret, om du ska söka jobb där de kräver att du tar ut belastningsregister, så som skola, förskola, boende för barn eller funktionshindrade och liknande. De har dock ingen möjlighet att själv begära utdraget, utan det måste du göra själv. Om din framtida arbetsgivare är en myndighet eller någon av ovan nämnda kategorier, har de rätt att kräva ett registerutdrag. Annars har de inte det. Du är då inte skyldig att lämna fram ett belastningsregisterutdrag.

Om du ändå väljer att lämna ett belastningsregisterutdrag, kan jag tyvärr inte säga hur de kommer ställa sig till dina registreringar där. Det är möjligt att de inte bryr sig, men det kan jag tyvärr inte säga med någon säkerhet. Du kan läsa mer om belastningsregister på polisens hemsida.

Hoppas du har fått någorlunda vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att kontakta oss på nytt!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare