Kan aktiebolaget köpa en bostadsrätt och hyra ut den till en fysisk person?

Är det ok om jag som juridisk person (AB) köper en bostadsrätt och hyr ut den till en fysisk person? Underförstått att föreningens styrelse har givit sitt ok till detta och självklart till en marknadsmässig hyra. Hyresavtal upprättas mellan AB och fysisk person så AB har ingen dispositionsrätt till bostadsrätten. Vem kan ha invändningar mot detta? SKV? Varför i s f? Förmånsbeskattning etc. kan väl inte bli aktuellt? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga ska vi kika i inkomstskattelagen (IL).

Till att börja med så är det helt ok att som juridisk person köpa en bostadsrätt för att hyra ut den till en fysisk person. Om bolaget köper bostadsrätten kommer värdet på fastigheten dock att belastas med bolagsskatt på ca 20,6%.

Uthyrning till en person som är anställd
Om bostadsrätten hyrs ut till någon som är anställd på bolaget så måste den personen betala en marknadsmässig hyra till bolaget. Om den anställde inte betalar någon hyra, alternativt hyra under marknadsmässigt pris, kommer denne att förmånsbeskattas för mellanskillnaden upp till den marknadsmässiga hyran såsom bostadsförmån.

Uthyrning till en person som är aktieägare men inte anställd
Om uthyrningen istället sker till en person som inte är anställd i bolaget men som är aktieägare så kan personen beskattas för det i inkomstslaget tjänst om hyran inte är marknadsmässig, 42 kap 1 § IL. Det ses då som en förtäckt utdelning. Så länge hyran är marknadsmässig finns inga problem.

Uthyrning till en person som varken är aktieägare eller anställd
Att hyra ut till någon person som varken är aktieägare eller anställd går bra, särskilt om det sker till marknadsmässig hyra.

Konsekvenser vid köpet av bostadsrätten
Bra att veta är också att lagfartskostnaden för företag är ganska mycket högre (4,25%) än för privatpersoner (1,5%).

På denna fastighet kommer även fastighetsskatt behöva betalas, vilken dock är en avdragsgill kostnad (16 kap 17 § IL).

Konsekvenser i bokföringen
Till att börja med så är det ju då företaget som äger bostadsrätten och den kommer då att utgöra sk näringsfastighet (2 kap 8 § IL och 2 kap 19 § IL). Det verkar inte som att ditt företag bedriver yrkesmässig handel med fastigheter och därför kommer bostadsrätten att utgöra inventarier (18 kap 1 § IL). Dessa ska avskrivas med årliga värdeminskningsavdrag (19 kap 4 § IL). Avskrivning ska göras med 2% per år.

Alla driftskostnader är dock avdragsgilla.

Konsekvenser vid en försäljning
När bolaget sedan säljer bostadsrätten ska kapitalvinsten först beskattas med 20,6% och därefter kommer övervärdet i form av eventuell utdelning till dig att beskattas. Det blir alltså en högre skatt på en eventuell kapitalvinst än det hade blivit om du själv ägde den, eftersom du vid en eventuell vinst i så fall endast hade beskattats med 30%.

Annat bra att tänka på
Det kan också vara värt att tänka på att om företaget skulle gå i konkurs så kommer bostadsrätten att ingå i konkursen. Skulle den som hyr fastigheten vara intresserad av att köpa fastigheten får den i en eventuell konkurs buda över andra eventuella spekulanter, eftersom konkursboet vill dra in så mycket pengar som möjligt. Det kan vara bra att ha i åtanke om det t.ex. är du själv som ska hyra bostadsrätten men istället vill låta ditt bolag köpa den.

Sammantaget
Det går alltså bra att ett aktiebolag köper en bostadsrätt och hyr ut den till en privatperson. Det viktiga är dock att personen betalar en marknadsmässig hyra för att undvika skattemässiga konsekvenser. Det har ni ju planerat att göra, vilket är jättebra. Det är dock lite dyrare i vissa avseenden att låta bolaget köpa bostadsrätten än om du gör det i egenskap av privatperson, t.ex. vad gäller lagfartskostnaden.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare