Kan äktenskapsförord registreras efter en skilsmässa?

Kan ett äktenskapsförord registreras efter skillsmässa?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad som gäller för äktenskapsförord framgår av 7 kap. äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt 3 § samma kapitel är det möjligt att skriva ett äktenskapsförord hur man vill, så länge det är skriftligt, undertecknat och ingivet till skatteverket. Det viktiga är att äktenskapsförordet är skrivet innan vigseln eller under äktenskapsförordet.

Enligt 9 kap. 2 § ÄktB ska en bodelning göras utifrån de förhållandena som rådde den dag då ansökan om skilsmässa kom in till tingsrätten. Denna dag kallas för den kritiska tidpunkten. Detta innebär att det inte spelar någon roll om förhållandena ändras efter denna dag, bodelningen kommer ändå att ske utifrån vad som gällde just då. Med andra ord kan ett äktenskapsförord inte efterregistreras, om ni redan har ansökt om skilsmässa.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare