Kan adopterade barn bli utan arv?

Kan adopterade barn bli utan Arv på nått sätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är att adopterade barn alltid har samma rätt till arv som biologiska barn. Om man skulle ha både adopterade barn och biologiska barn är alltså utgångspunkten att alla barn ärver lika mycket (2 kap. 1 § ÄB).

Det är däremot möjligt att ändra barnens arvslotter genom att skriva ett testamente. På så vis kan föräldern alltså till viss del påverka hur mycket varje barn ska ärva. Det som är viktigt att komma ihåg är att man trots ett testamente aldrig kan göra ett barn helt arvlöst. Detta beror på att den avlidnes barn alltid har rätt att få sin s.k. "laglott". Laglotten utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB).

Jag kommer att illustrera det jag har beskrivit med ett exempel:

Person A, som är änka, avlider och efterlämnar ett adopterat barn (person B) och ett biologiskt barn (person C). Arvet efter A är 100 000 kronor. Om det inte finns något testamente delar B och C på arvet, och får alltså 50 000 kronor vardera. Detta är deras arvslott.

Om A har skrivit ett testamente som ändrar storleken på arvslotterna kan B och/eller C däremot alltid begära att få ut sina laglotter. Eftersom laglotten utgörs av hälften av arvslotten blir det alltså 25 000 kronor. Det är denna del av arvet som B och C alltid har rätt till.

För att sammanfatta kan alltså adopterade barn aldrig bli helt utan arv, utan de har samma rätt till arv som biologiska barn. Storleken på arvet kan däremot till viss del ändras, men både adopterade och biologiska barn har ändå alltid rätt till sina laglotter.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare