Kameraöverbevakning på arbetsplats.

hej jag har en fråga. ja jobbade på ett snabbmatkedja som har övervakningskamror. min fråga. är det tillåtet att "tjuvlyssna" på sina anställda konversationer ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar ifall din arbetsgivare har rätt att sätta upp överbevakningskameror på din arbetsplats och ''tjuvlyssna'' på anställdas konversationer.

För att ha kameraövervakning på en arbetsplats krävs inget tillstånd, men arbetsgivaren måste ändå förhålla sig till vissa regler. Övervakningen ska ha ett "berättigat syfte". Det innebär att kameraövervakningen är till för att förhindra olyckor eller förhindra brott. Din arbetsgivare ska således kunna bevisa att behovet av övervakning väger tyngre än personers intresse av att inte bli övervakade. Ett exempel är om din arbetsgivare sätter upp kameror för att undersöka om det förekommer stöld av personalen i köket, då är det proportionerligt att sätta upp kameror i köket, men inte på andra delar av arbetsplatsen.

Din arbetsgivare måste kunna visa starka skäl för att kunna övervaka sin personal. Det spelar även stor roll på hur din arbetsgivare övervakar sin personal, om man spelar in det som kameran övervakar eller om den bara sänder i realtid dvs. att ingenting sparas. Om kameran spelar in anser man ofta att det är mer integritetskränkande och det krävs nästan alltid att det föregår brott på arbetsplatsen och man genom inspelningen vill undersöka en specifik person. Den situation du talar om - där din arbetsgivare till synes verkar ha satt upp kameror för att ''tjuvlyssna'' på sina anställda - är med det sagt otillåtet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare