Kallelse till bouppteckningssammanträde

Måste boutredningsmannen skicka meddelande till särkullbarn när bouppteckningen ska vara?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla som är dödsbodelägare ska kallas till bouppteckningssammanträdet. Man räknas som dödsbodelägare om man har rätt att ärva den avlidna personen. Om särkullbarnen är arvsberättigade efter personen som har avlidit ska de kallas till bouppteckningssammanträdet.

Man ska även kallas till sammanträdet om man har rätt till efterarv. Efterarv betyder att man har rätt att ärva något, efter att någon annan har fått ärva det. Om t.ex. den ena maken dör, ärver den andra maken allt, innan deras gemensamma barn får ärva något. När sedan den andra maken dör har barnen rätt att ärva det som den första maken ägde och såklart även det som den andra maken ägde. Särkullbarn kan ha rätt till efterarv i vissa fall.

Sammanfattningsvis kan sägas att särkullbarnen ska kallas till bouppteckningssammanträdet om de har rätt att ärva den avlidna eller om de har en rätt till efterarv efter den avlidna.

Bestämmelsen som reglerar vem som ska kallas till sammanträdet hittar du i ärvdabalken 20 kap. 2 §.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare