FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/09/2021

Jämkningsregel i bodelning vid dödsfall.

Min pappas död lämnar änka och två särkullsbarn efter sig. De har fyra konton med lika delar medel på. De har varit gifta i 15år och bott i samma lägenhet dessa åren. Lägenheten stod på efterlevande fru. I samband med pappas död såldes lägenheten och änkan hamnar på vårdhem. Änkans ena dotter är förmyndare nu över änkan då denna är dement och driver nu jämkning för dennes del av bodelning. Inga äktenskapsförord eller testamente fanns.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det som har hänt är att när en make går bort och en bouppteckning ska göras så görs först en bodelning mellan parterna eftersom äktenskapet genom dödsfallet anses upplöst enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 1 kap. 5 §.

Det som ska ingå i en bodelning är enligt ÄktB 10 kap. 1 § makarnas giftorättsgods. Vad som är giftorättsgods bestäms av undantagen, alltså de egendomar som är särskilda av någon anledning exempelvis genom äktenskapsförord, enligt ÄktB 7 kap. 1-2 §. Allt annat som inte omnämns där ska alltså ingå i bodelningen. Huvudregeln är då att man fördelar de tillgångar som finns på vardera makes sida, drar ifrån eventuella skulder, lägger ihop det som blir kvar i tillgångar från båda makarna och delar det på hälften enligt ÄktB 11 kap. 3 §.

När man gör själva bodelningen så tittar man alltså på vad den ena och andra maken har för tillgångar separat. Det kan ju vara så att den ena maken har skulder och den andra har tillgångar. I lagen finns därför en regel i ÄktB 12 kap. 2 § som säger att vid ett dödsfall så har den efterlevande maken rätt att begära att få behålla sitt giftorättsgods. Ofta sker detta i sådana situationer som den du beskriver, att den efterlevande maken har en fastighet eller andra tillgångar som normalt sett skulle delas genom bodelningen men alltså går att undanta genom att tillämpa denna regel. Båda parterna behåller då de tillgångar och skulder som tillkommer dem.

Hoppas du fått svar på din fråga och vi beklagar sorgen efter din pappa.

AnnaSara JariusRådgivare