Jämkning av testamente & förskott på arv

Hej min far har gått bort, Ett nytt testamente skrevs en tid innan hans bortfall. Där står att hans nya fru ska ha all kvarlåtenskap med full äganderätt. Efter henne är det hennes dotter, barnbarn etc. Jag och min syster är helt uteslutna i det nya testamentet. Så vi kommer att åberopa klander av testamentet?

Sen är dödsboet helt tömt på monetära medel. Egendom såsom bilar hus etc är överskrivit på frun.

Dottern till hans nya fru har fått en ny bil utan kostnad. Det handlar om rätt mycket pengar så det här har skett successivt genom åren. Det kan ha börjat redan för 15 år sedan eller mer då hon haft full kontroll över pappas tillgångar i mer än 15 år. Min pappa var väldigt sjuk när de träffades och blev sjukare och sjukare. Som jag har förstått åberopar man klander av testamentet?

Finns det något man kan göra ang att allt som är överskrivet/flyttat över till hans fru och hennes dotter?

Min systers och min laglott blir nästan noll kronor då arvslotten är obefintlig.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga så vill du veta om du kan åberopa klander angående testamentet. När man besvarar arvs och testamentesfrågor så använder man sig av ärvdabalen, ÄB.

Testamente

En testators vilja ska så långt som möjligt respekteras vilket framgår indirekt av lagen (11 kap. 1 § ÄB). Det innebär att din avlidna fars vilja ska respekteras så långt som det är möjligt. Vad en testator däremot inte kan testamentera bort är bröstarvingars laglott (7 kap. 1 § ÄB). Laglotten är halva din arvslott och denna har du alltid rätt till enligt svensk rätt.

Klander

För att få ut er laglott så ska ni som bröstarvingar påkalla jämkning av testamentet (7 kap. 3 § ÄB). Man skulle kunna se att testamentet är till förmån för det efterlevande maken vilket innebär att ni inte kan få ut ett arv direkt (7 kap. 3 § andra stycket ÄB). Ni har dock alltid rätt att få ut er laglott när hon dör. Enligt svensk rätt kan man aldrig genom testamente göra en bröstarvinge arvlös. Det innebär att när det i testamentet står att fruns barn och sedan barnbarn ska få det hon ärvt, så gäller det inte fullt ut. Ni ska få ut er laglott.

Förskott på arv

När man i lagen pratar om förskott på arv så är det främst i förhållande till arvlåtarens, din pappa, bröstarvingar, dig och din syster (6 kap. 1 § ÄB). Man har som bröstarvinge ingen rätt att kräva att man ska få arv från sina föräldrar. Vad jag menar är att ens föräldrar under sin levnadstid i princip har full rätt att använda upp alla pengar och att ge bort gåvor så att bröstarvingars eventuella arv minskar.

I ert fall verkar det vara fråga om gåvor till ett särkullbarn, alltså barn till hans nya fru och inte ett eget barn. I dessa fall så avräknar man det som styvbarnet har fått i gåva på arvet som den får efter den andra maken (6 kap. 7 § ÄB).

Sammanfattning

Er laglott har ni alltid rätt till men kommer behöva vänta tills er avlidna pappas fru avlider för att få ut den. Styvbarnets förskott på arv ska avräknas från dennes arv.

Om situationen blir svårare eller du känner att du vill ha utförligare vägledning så tipsar jag om att boka tid med en av de jurister som Lawline har. Du hittar det på vår förstasida när du går in på Lawline.

Hoppas att du fick svar på din fråga

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare