Jämkning av hundskadestånd

Hej.

Jag och min hund var ute på promenad och min hund var okopplad men gick vid min sida.

I kommunen där vi bor finns inget koppel tvång på gångbanan där vi gick.

Vi fick syn på lång håll en man med sin hund komma mot oss.

Hans hunden var kopplad .

När de närmar sig oss så kryper hunden ihop men när den är lite närmare oss säger ägaren till hunden -Men det är ju Nelly( min hundsnamn).

Dessa har träffats många ggn tidigare.

Då står jag och min hund still varav den andra hunden och mannen kommer fram till oss och han låter hunden komma till min hund.

Då rycker hundarna ihop och vi får isär dem från varandra.

När jag kommer hem så ser jag att min hund är tilltuffsad på ena öra och de hon värkar ha ont där.

Dagen därpå får jag ett samtal att den andra hunden har fått åka till vetrinären för att den har fått två sår av en tand och behöver sy och sättas in drameringsrör.

Nu säger ägaren att jag ska stå för deras skadekostnad. Men säger också att det inte är bara min hunds fel att de rök ihop.

Min hunds skada blev inte så allvarlig så vi behövde söka upp en vetrinär.

Alltså menar den med den andra hunden att de inte behöver betala något.

Vad är det som gäller?

Är detta rättvist att vi ska betala allt?

Vi har hundförsäkring i Sveland och hemförsäkring i Folksam.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Skadeståndsansvaret för hundägare är vad som kallas för rent strikt, vilket innebär att hundägare har ansvar för alla skador deras hund orsakar, oavsett om de varit vårdslösa eller inte (19 § lagen om tillsyn över hund och katt). Du är alltså skadeståndsskyldig, vilket täcker veterinärskostnader.

Enligt andra meningen i paragrafen har man dock rätt att få tillbaka skadeståndsbeloppet av den som vållat skadan. I ditt fall kan du hävda att ni båda är lika vållande eftersom han som hundägare täcks av samma ansvar. Era ansvar tar liksom ut varandra trots att din hund inte behövt veterinär. Det kan dock hävdas att han inte varit vållande till att hans egen hund skadats, i slutändan blir det en argumentationsfråga.

Som kung Salomo så vist sade är vägen till rättvisa oftast mellanvägen. Det kan vara det rimligaste alternativet här - att ni betalar halva var. Om han trots allt kräver hela beloppet kan du bestrida detta. Det är upp till honom att ta det till domstol för att få ut sitt krav. Skulle detta ske rekommenderar jag att du kontaktar en jurist för att jobba fram den smartaste lösningen. Vi erbjuder sådan hjälp här på Lawline, se mer här.

Jag råder dig även att kolla med dina försäkringsbolag om någon av försäkringar kan täcka ett eventuellt skadestånd.

Hoppas det hjälper, tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare