Jakt ska bedrivas varsamt

Har ett servitut över en tomt med en väg som går till min skogsfastighet. Vad gäller vid användandet av vägen för ändamålet jakt? Är det endast jag som ägare till fastigheten som kan gå över tomten? Kan jag skicka andra jägare över tomten?

Med vänlig hälsning

Henrik

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett servitut är alltid kopplat till en viss fastighet och aldrig till en eller flera bestämda personer. Om dina jaktkamrater måste ta sig till din skogsfastighet så ser jag inga hinder mot att de använder vägen för att göra det.

Jag utgår från att du och dina jaktkamrater har jaktlicens och känner till att jakt i närhet av bebyggelse ska utföras med aktsamhet, men jag kan ändå tillägga ett par ord om det. Om ni skjuter med era vapen nära bebyggelse så finns det en risk att en eventuell målsägande uppfattar det som att ni utsätter denne för ett hänsynslöst agerande som typiskt sätt kränker dennes frid (brottet ofredande enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken). Jag har dock inte hittat några avgöranden där en domstol har tagit ställning till den situationen. Kanske eftersom det finns en generell regel i 27 § Jaktlagen som lyder: "Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara." Om man bryter mot den regeln så kan man dömas för böter, dock under förutsättning att det brott man gör sig skyldig till inte är belagd med straff enligt Brottsbalken (45 § Jaktlagen). Brotten i Brottsbalken som jag framförallt tror skulle kunna vara aktuella, bortsett från ofredande, är allmänfarlig vårdslöshet (16 kap. 6 §) och framkallande av fara för annan (3 kap. 9 §).

Det kanske därför inte är lämpligt att bedriva jakten i närhet av bebyggelse så jag rekommenderar er att vara försiktiga och önskar sedan er en riktig god jaktlycka!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare