Jag vill ha gemensam vårdnad av min dotter - finns det något som talar för att jag inte skulle få det?

Hej. Jag och mitt ex har en dotter tillsammans som idag är drygt 4 år. Vi separerade när dotter var mindre och har sedan dess delat på vårdnaden, praktiskt. Nu är det så att jag har alltid trott att vi haft delad vårdnad, men juridiskt har jag upptäckt att så är inte fallet. Svaret är så enkelt att jag visste inte att pappan måste skriva på papper vid födsel för att få vårdnad, juridiskt.

Mamman vägrar skriva på några papper. När jag nämner att vi Isaf får ta det till rätten så skrattar hon godtyckligt. Vi delar idag på tiden med dottern, men jag vill inte att mamman potentiellt ska kunna utnyttja det faktum i form av framtida maktutövan. Jag älskar min dotter och jag vill bara att hon aldrig ska behöva förlora sin pappa. Frågan är helt enkelt; finns det något som gör att jag inte kan få vårdnad av min dotter? Tillägg är att jag har bra jobb, gott socialt och inga problem av beroendform.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten när domstolen bestämmer kring frågor om vårdnad är barnets bästa. Vad som i sin tur förutsätts vara barnets bästa är framförallt att ha en god relation till båda föräldrarna, men också att slippa utsättas för övergrepp och övrig försummelse. Domstolen perspektiv ska vara såväl kortsiktigt som långsiktigt (6 kap. 2a § föräldrabalken).

Utöver barnets bästa tar man även hänsyn till hur väl föräldrarna kan samarbeta kring frågor om vårdnaden. Det innebär att svåra samarbetsproblem kan resultera i att domstolen beslutar om ensam vårdnad, ofta förutsatt att dessa samarbetssvårighet drabbar barnet negativt (6 kap. 5 § andra stycket föräldrabalken).

Det finns således inget som tyder på att du inte skulle kunna få gemensam vårdnad om din dotter tillsammans med modern, iallafall inte i det här skedet. Det vore alltså bättre att väcka talan om gemensam vårdnad nu, eftersom förutsättningarna är på topp, snarare än vänta. Det kan nämligen hända att hon till exempel börjar krångla kring samarbetet, vilket skulle vara en omständighet som skulle kunna minska dina chanser till att få gemensam vårdnad.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare