FrågaFAMILJERÄTTGod man25/03/2019

Jag vill byta förvaltare - hur gör jag?

Hur byter jag förvaltare o hur ser jag till att han måste sluta som förvaltare? Mvh janne.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kan vi titta i föräldrabalken (FB), där bestämmelser om förvaltare finns.

Överförmyndaren beslutar om byte av förvaltare

Det är överförmyndaren som står för tillsyn och granskning av de som har förvaltaruppdrag i kommunen (FB 12 kap. 9 § samt 16 kap. 1 §). Om du inte är nöjd med din förvaltare du har nu kan du ansöka om att få byta förvaltare hos Överförmyndarnämnden/överförmyndaren i din kommun (FB 11 kap. 21 § samt 11 kap. 15 §).

I din ansökan kan du uppge:

-Vad som inte fungerar mellan dig och förvaltaren.

-Varför du känner misstro till förvaltaren, om så är fallet.

-Om förvaltaren på något sätt har varit vårdslös med hanteringen av dina pengar, din egendom eller på annat sätt varit försumlig inom sitt uppdrag.

-Andra skäl till att du tycker att den här personen är olämplig att vara din förvaltare.

När du har skickat in din ansökan om att få byta förvaltare är det upp till överförmyndaren att ta ett beslut om förvaltaren ska ha kvar sitt uppdrag eller ej (FB 11 kap. 19b §).

Tyvärr kan du inte se till att personen måste sluta som förvaltare. Men om personen ses som olämplig att ha ett förvaltaruppdrag ska den personen inte heller väljas som förvaltare till någon annan. Misskötsel av uppdraget som din förvaltare kan absolut innebära att personen inte får ett nytt uppdrag.

Polisanmäl om du har blivit utsatt för ett brott

Om din förvaltare har utnyttjat sitt uppdrag och använt dina pengar för sin egen räkning är det en brottslig gärning. Om detta har skett bör du göra en polisanmälan!

Jag hoppas att jag har kunnat svara på din fråga, och vill önska dig ett lycka till!

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare