Jag vågar inte hämta mina saker

Hej. Jag har bott med en man under några månader. Jag var tvungen att fly därifrån med hjälp av polis och fick inte med mig alla mina och mitt barns saker. Jag vågar inte gå till hans hem för att hämta våra saker då jag är rädd för bli utsatt en gång till av honom. Jag har bett vänninor till mig att hämta mina saker, men han nekar dem att göra det då han säger att det är endast jag som får komma och hämta dem och ingen annan. Förra veckan skrev han till mig och frågade vad han ska göra med mina saker. För att sen skriva att han kommer kasta dem om jag inte kommer inom en viss tid som han skrev. Jag bad då än en gång mina vänninor att hämta dem, och dem blev än en gång nekade att hänt dem. Dem försökte att iaf få ut mitt barns saker men blev nekade det med.Om han kastar mina saker, vad kan jag då anmäla han för? För enligt lag kan han väl inte neka mina vänninor att hämta dem? Dem är även vän med honom. Denna mannen är även fader till mitt barn. Han hör av sig ofta till mig, oftast ser det ut som smsen är varannat hot och varannat kärleksförklaring. Mina grejer har vart hos honom i mindre än 2 månader. Mina vänninor har även Visar han ett sms där jag skrev en fullmakt i namn på dem alla och mig att dem får hämta mina saker hos honom.

(Hela historien med honom är värre än bara denna saken)

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med dig fråga!

Om han kastar dina saker kan du anmäla honom för olovligt förfogande enligt 10 kap 4§ Brottsbalken (BrB) då han har din egendom i sin besittning och då han genom att kasta egendomen gör att du frånhänds dina saker. Han har dock rätt att neka dina väninnor att komma in i hans hem, om dem går in ändå gör väninnorna sig skyldiga till hemfridsbrott enligt 4 kap 6§ BrB då dem olovligen intränger i annans bostad, då det är hans hem krävs tillstånd från honom att komma in.

Det du skulle kunna göra är att vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om vanlig handräckning, se här. Kronofogdemyndigheten kan då att sköta besittningsrubbningen och överlämna dina saker till dig.

Då du var tvungen att fly med hjälp av polis har du möjligen blivit utsatt för brott och kanske är i behov av skydd eller har frågor. På polisens hemsida framgår att du då kan vända dig till polisen, se här.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare