FrågaFAMILJERÄTTFaderskap21/01/2019

Jag tror att jag är pappa till barnet, kan jag kräva ett faderskapstest?

En kvinna jag haft en kort romans med skickade ett sms med ett kort utav ett gravtest. Relationen med kvinnan är illa, vi har svårt att prata och bråkar mycket. Hon påstår då att det är jag som är pappan. I början gick jag in i panik och kanske skrev rätt elaka saker. Nu har det dock gått 1 vecka, jag har lugnat ner mig, pratat med människor och beredd på att ta mogna beslut. Hon vägrar svara när jag ringer, hon vägrar svara på om hon kollat upp sig så att allt är bra med fostret, hon säger att hon ska polisanmäla mig om jag kommer till henne. Nu har hon dock börjat förneka att jag är pappan när jag vill att vi går till gyn tsm och hon bara motarbetar. Så vad är mina rättigheter i ett sådant här fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du har rätt att få det fastställt om du är pappan till det ofödda barnet.

I sådana här situationer är tyvärr det rättsliga systemet väldigt ojämställt och orättvist.

Barnet har rätt att begära ett faderskapstest (när hen har blivit tillräckligt gammal). Även barnets mamma har denna rättighet (3 kap. 5 § föräldrabalken).

Du som man som tror dig vara fadern till barnet har dock ingen rätt att kräva ett faderskapstest. Din enda möjlighet är att vända dig till socialnämnden och få dom att begära ett faderskapstest åt dig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig. Annars får du gärna vända dig till någon av våra andra tjänster:

Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och

välj knappval 1.

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare