Jag tog en handväska som stog bortglömd för att återlämna och det blev en polisanmälan. Vilket straff kan jag få?

Hej, jag jobbade för en matleveransföretag och väntade på maten. Jag har tidigare hittat saker som jag fick belöning för när jag återlämnar dem. Jag såg att en handväska stog bortglömd i ett hörn och tänkte att den kan jag också få belöning för det var d jag tänkte då ( inser att jag tänkte fel). Så jag stoppade den i leveransväskan och då kom en kvinna och sa : den är min. Så jag gav den till henne. Jag gick tillbaka till restaurangen och frågade om det blev en polisanmälan och det blev det. Undrar vilket straff jag kan få...mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar vad du kan få för straff för att ha tagit och stoppat en handväska i den leveransväska du använder i ditt arbete för att leverera mat. Regler om brott och straff finns framför allt i Brottsbalken (BrB).

Jag förstår att det känns jobbigt att en polisanmälan har gjorts mot dig när du endast menade att återlämna handväskan till dess rätta ägare. Förhoppningsvis behöver inte anmälan leda till att du åtalas för något brott i domstol men jag ska ändå förklara nedan vad som är troliga brott och straff om det blir en domstolsprocess.

Du kan dömas för stöld för vilket straffet bör bli högst några månader i fängelse
Du skulle enligt min bedömning framför allt kunna dömas för stöld om en domstol tycker det är bevisat att din avsikt varit att ta handväskan för att behålla den. Straffet för stöld är fängelse i upp till två år (BrB 8 kap. 1 §). Normalt blir straffet dock aldrig högre än fängelse i sex månader och är inte situationen så allvarlig bör straffet bara bli någon eller några månader.

Även om du skulle dömas till någon månad i fängelse är det inte alls säkert att du faktiskt får spendera tid på en fängelseanstalt. Är du tidigare ostraffat kan du troligtvis istället få villkorlig dom. Villkorlig dom fungerar som en slags varning och innebär att du får en prövotid på två år då du ska sköta dig och inte begå ytterligare brott för att slippa ett hårdare straff (BrB 27 kap. 1 §).

Alternativa brott du skulle kunna dömas för istället för stöld är:
- Snatteri, om brottet bedöms som mindre allvarligt med hänsyn till värdet av handväskan och övrigt i situationen. Straffet är då som utgångspunkt böter eller fängelse i högst sex månader, men normalt blir straffet böter (BrB 8 kap. 2 §).
- Egenmäktigt förfarande, om det kan bevisas att du faktiskt tänkte ta väskan men inte tänkt behålla den. Som utgångspunkt är straffet böter eller fängelse i högst ett år (BrB 8 kap. 8 §).

Sammanfattning
Om du döms för brott är det enligt min bedömning troligast att du döms för stöld. Straffet bör inte bli hårdare än någon/några månader i fängelse, men är du tidigare ostraffad och är brottet inte så allvarligt är det mycket troligare med villkorlig dom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare