Jag skadade tanden när jag åt flingor, kan jag få ersättning?

Hej

Jag åt cornflakes i helgen och bet på något som kändes som en sten, ser ut som ett torkat majskorn.

Fick väldigt ont i tanden, kan man få något skadestånd för detta ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan få skadestånd enligt produktansvarslagen

Du har möjlighet att begära skadestånd enligt produktansvarslagen (PAL). Den reglerar vilket ansvar till exempel en tillverkare har när hans produkt har orsakat en skada på grund av en säkerhetsbrist (1 §).

Man kan få ersättning både för person- och sakskada, men det låter som enbart personskada är aktuellt i ditt fall.

Med säkerhetsbrist menas att produkten inte är så säker som man skäligen kan förvänta sig sett bland annat till hur den förväntas bli använd (3 §). Detta är en objektiv bedömning. Om du använder produkten som den är tänkt att bli använd ska du inte behöva riskera oväntade skador. Däremot kan du inte få ersättning för att den inte levde upp till dina personliga förväntningar.

Den normala användningen av flingor är att ätas. De är även relativt mjuka i konsistensen. Min personliga bedömning är alltså att så länge du använt dem på ett normalt sätt borde du ha goda chanser att få ersättning enligt PAL. Tillverkaren har även enligt lagen strikt ansvar för sin produkt: han måste ersätta dig oavsett om det var en olyckshändelse eller inte.

Tillverkaren ansvarar i första hand

Skadeståndsskyldig enligt PAL är i första hand den som tillverkat produkten (6 §). Det är alltså främst företaget som står bakom märket Cornflakes som du ska vända dig till, inte butiken där du köpte dem.

Jag skulle råda dig att kontakta tillverkaren och berätta om skadan samt vilka kostnader du vill ha ersättning för. Om de vägrar är ett alternativ att kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan hjälpa dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Hilda HanssonRådgivare