FrågaEKONOMIÖvrigt28/11/2018

Jag ska ta över vårt gemensamma lån, kommer villkoren ändras?

jag ska överta vårt gemensamma bostadslån, efter min makes bortgång. Ska det gamla låneavtalet fortsätta, nu med mig ensam, eller måste jag ta ett nytt lån. alt. omlån?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min uppfattning är att det beror på din personliga ekonomi. I det fall du har en ekonomi som är att likställa med den, vars ekonomi du ska ta över, bör villkoren inte ändras nämnvärt. Däremot kan det finnas skäl för förändring av villkoren i det fall din ekonomi är "svagare". Eftersom ni haft ett gemensamt lån är det sannolikt att din betalningsförmåga inte är lika stor som er gemensamma. Sett bör alltså kunna ligga till grund för ändrade villkor. Jag rekommenderar att du kontaktar din bank.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare