Jag ska producera en kortfilm. Är det okej att använda en ryggsäck med synlig logga (exempelvis Fjällräven) utan att be om tillåtelse?

Hej!

Jag ska producera en kortfilm och undrar om det är okej att till exempel visa en ryggsäck med synlig logga från tex Fjällräven i bild, utan nån form av tillåtelse?

Tack så mycket!

-S

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om varumärken och rättigheter kopplade till varumärken finns i varumärkeslagen (VML), och jag kommer därför använda mig av den lagen för att besvara din fråga.

Behöver jag be Fjällräven om tillstånd för att använda en Fjällräven-ryggsäck i en kortfilm?
Om den kortfilm du ska producera är för helt privat bruk behöver du inte be Fjällräven om tillstånd att få ha med ryggsäcken i filmen. Om produktionen däremot inte är helt privat, och dessutom kan innebära ekonomisk vinning för dig själv, bör du be Fjällräven om tillåtelse. Om du inte ber om tillåtelse riskerar du att begå ett intrång i företagets ensamrätt till varumärket (1 kap. 10 § tredje punkten VML).

Förbudet mot att använda någon annans varumärke utan tillåtelse gäller för den som bedriver näringsverksamhet. Begreppet näringsverksamhet ska tolkas brett och även småskalig och oregelbunden verksamhet kan inrymmas i begreppet, förutsatt att verksamheten på något sätt kan resultera i ekonomisk vinst. Ensamrätten till ett varumärke syftar inte bara till att skydda det ekonomiska intresset utan även varumärkes anseende och "image". Även om din film inte på något sätt konkurrerar med Fjällrävens inom samma marknad så har ändå företaget rätt att styra över i vilka sammanhang varumärket visas.

Om du är osäker på om din verksamhet faller inom definitionen "näringsverksamhet" vill jag rekommendera dig att be Fjällräven om tillstånd. Om du beskriver det sammanhang där ryggsäcken kommer visas, och Fjällräven ger dig tillåtelse att använda deras ryggsäckar i produktionen, så kan du inte bli anklagad för varumärkesintrång.

Sammanfattning
Om den kortfilm som du ska göra produceras i vinstsyfte ska du be Fjällräven om tillstånd.
Om filmen däremot inte produceras i vinstsyfte och inte ska visas för allmänheten behöver du inte be om tillstånd, det kan däremot vara klokt att göra det ändå för att undvika en tvist med Fjällräven.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Du är alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Zacharias GlavåRådgivare