FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis02/10/2018

Jag och min sambo blir trakasserade av våra grannar - vad ska jag göra?

Hej..jag och min sambo är utsatta för trakasserier av ett grannpar. Detta pga att någon anmält dem till socialen att de tydligen slår sina barn.

Jag är oskyldig till den här anmälningen men de tror att det är jag. Går med namnlistor på gården där vi bor om att de inte slår sina barn samt att de sprider massa lögner om mig och sambon. Har vittnen på hur de attackerar mig och hotar göra anmälningar om mig Kallar mig samhällets bottenskrap och hotar göra anmälningar om att vi skulle bränna sprit mm. Min sambo brygger öl och det är helt lagligt. De säger att de ringt försäkringskassan angående mig om att jag fejkar mina sjukdomar! Har sjukersättning och därigenom en fem år lång process med alla läkarintyg på mina diagnoser. Påstår att jag tjänar pengar på att sälja saker.Ja listan kan göras lång. Ropar åt min sambo på gården att han är full. Varit helt nykter vid de tillfällena. Kallar mig för looser och att det kommer dimpa ner en stämning på mig i brevlådan snart. Hånar och hotar mig för att jag inte har bättre inkomst. Ja mm mm

Har haft kontakt med polis två gånger om det här. Men jag är rädd att allt blir värre om jag anmäler.

Har även talat med socialtjänsten om den här anmälan de fått in. Tyvärr va den anonym och de kan inte bevisa min oskuld .

De tycker väl däremot att det verkar alarmerande med deras uppförande pga den här anmälan. Om jag skulle namnge dem nu skulle de vidta åtgärder.

Vad ska jag göra åt det här??

Känner mig hotad och trängd och mår jättedåligt!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är verkligen en jobbig situation som du beskriver och jag förstår att du känner dig trängd. För mig låter det som att du och din sambo kan vara utsatta för en rad olika brott. Jag kommer beskriva dem lite utförligare i svaret. Tyvärr finns det inte så mycket alternativ för er, utan det jag rekommenderar är att ni båda anmäler alla händelser till polisen.

Jag kommer nu gå in på regler i brottsbalken (BrB).

Att förolämpa eller sprida rykten kan röra sig om flera olika ärekränkningsbrott

Från det du berättar att era grannar säger till både dig och din sambo, så gör de sig skyldiga till brottet förolämpning. Det handlar om situationer när de säger olika kränkande saker till er eller anklagar er för sånt som att ni fejkar sjukdomar för att få ersättning från Försäkringskassan (BrB 5 kap. 3 §).

Du skriver också att grannarna sprider såna här negativa rykten om dig och din sambo. För mig verkar det därför som om de gör sig skyldiga till brottet förtal också (BrB 5 kap. 1 §).

De här brotten faller under enskilt åtal. Det betyder att åklagare i de flesta fall inte väcker åtal och driver processen, utan att du och din sambo måste göra det själva om ni vill. Trots det är det bra att anmäla brotten till polisen.

Att hota med våld eller annan brottslighet kan vara olaga hot

Du skriver att grannarna har attackerat dig och att de hotar med att de ska ringa och anmäla dig till olika myndigheter. Det verkar som att de säger väldigt många olika saker både om dig och din sambo och om vad de ska göra mot er. Det kan vara så att de gör sig skyldiga till olaga hot (BrB 4 kap. 5 §). Det här gäller om de hotar med att utsätta er för brott och att ni känner att er egen eller någon annans säkerhet är hotad.

Om det rör sig om olaga hot eller inte beror mer exakt på vad som sägs och hur det sägs. Därför kan jag inte säga om det verkligen gör sig skyldiga till det, men det kan vara så.

Att utsätta för upprepad, oönskad kontakt kan vara ofredande

Det verkar också som om dina grannar gör sig skyldiga till ofredande (BrB 4 kap. 7 §). Det gör de genom att upprepade gånger söka kontakt med er på ett sätt som är störande och kränkande, hotar och attackerar er.

Du skriver också att du blivit attackerad. Rör det sig om fysiska attacker? I så fall kan grannarna också göra sig skyldiga till misshandel (BrB 3 kap. 5 §). Det behöver inte vara mycket våld eller orsaka stor skada för att räknas som misshandel. Exempelvis kan knuffar som leder till att man får ont vara misshandel.

Många brottsliga handlingar på rad kan vara olaga förföljelse

Om grannarna skulle kunna dömas till olaga hot, misshandel och/eller ofredande för flera olika gärningar kan det läggas ihop och bli till brottet olaga förföljelse (BrB 4 kap. 4b §).

För att det ska röra sig om det här brottet måste de ha genomfört flera gärningar som kan få de här rubriceringarna och alla gärningarna måste kunna räknas som mindre delar av en sammanhängande kränkning av din och din sambos integritet. Jag kan inte säga något säkert om brottsrubriceringarna eller antalet brottsliga gärningar. Det låter i alla fall som att det skulle kunna röra sig om delar av en och samma kränkning.

Det kan kännas jobbigt att anmäla, men då kan det sättas in åtgärder för att stoppa problemen

Du är inte ensam om att oroa dig för att problemen ska förvärras om du anmäler grannarna. Det är en vanlig farhåga hos personer som, precis som du, redan känner sig hotade och trängda. Trots det rekommenderar jag dig och din sambo att anmäla grannarna. Det låter inte som om grannarna kommer sluta med sina trakasserier av sig själva och det enda sättet som deras beteende kan få några konsekvenser är om ni anmäler dem.

För att göra det lättare för personer i er situation att anmäla brott har polisen olika program för att skydda personer som lever under hot om brott. Bedömer polisen att ni befinner er under ett allvarligt hot och det finns risk för att grannarna begår fler brott mot er, så kan de vidta passande skyddsåtgärder.

Förutom polisens olika möjligheter att skydda hotade personer, så kan ni ansöka om kontaktförbud hos polisen. Om ni får kontaktförbudet beviljat betyder det att era grannar inte längre får ta kontakt med er (lag om kontaktförbud 1 §).

Sammanfattning och slutliga rekommendationer

Det låter som om era grannar har gjort sig skyldiga till brott mot både dig och din sambo. Det skulle inte spela någon roll om ni hade haft något med anmälan till socialen att göra. Oavsett såna omständigheter så får inte grannarna utsätta er för den här typen av handlingar.

Beroende på de exakta omständigheterna kan det röra sig om många olika brott av olika svårighetsgrad. Jag kan inte säga med säkerhet vad de kan dömas för, men jag rekommenderar starkt att ni anmäler dem till polisen.

Förutom att polisanmälan kan leda till åtal och straff, så kan ni få annan hjälp av polisen. Polisen kan vidta olika åtgärder för att skydda er, om de bedömer att ni befinner er under ett allvarligt hot och riskerar att utsättas för fler brott. Hos polisen kan ni dessutom söka om kontaktförbud. Det betyder att era grannar förbjuds att kontakta er i framtiden.

Ni kan anmäla till polisen via telefon på 114 14 eller på ett av deras kontor. När ni kontaktat polisen kan ni ansöka om kontaktförbud också. Vill ni veta mer om kontaktförbud finns det information på polisens hemsida.

Jag hoppas att mitt svar har kunnat vara till hjälp, även om jag inte kan komma med några direkta lösningar på ert problem.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare