Jag lägger en större handpenning vid köp bostad än min partner, vad gör vi?

Hej!

Jag och min pojkvän går i tankarna att köpa en gemensam bostad, men jag är osäker på hur vi ska göra. Jag äger min nuvarande lägenhet, och kommer få ut kanske ca 1.5 Mkr när jag säljer den. Min pojkvän bor i en hyresrätt, och har således inte samma kapital som jag, hans tillgångar är kanske runt 200 000 kr. Om vi nu vill köpa en gemensam bostad; hur ska vi göra då? Jag vill att vi ska äga 50% var av lägenheten.

Ska jag lägga in alla mina pengar som kontantinsats i en ny bostad och skriva skuldebrev, och sedan delar vi på lånet? Eller ska vi betala lika mycket i kontantinsats (alltså ca 200 000 var) och låna resterande del? Eller (om lägenheten kostar mindre en 3 Mkr) ska jag betala hälften med mina pengar, och så får han ta lån på egen hand? Vad är enklast, bäst, och mest rättvist?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla sätt du föreslår funkar. Vad som är mest rättvist får ni avgöra själva. Men jag kan ge lite rekommendationer på vad ni bör tänka på.

Om ni tar ett större lån från banken får ni betala mer i ränta. Det kan alltså vara bra ta ett så litet lån som möjligt. Om du går in med en större kontantinsats är det viktigt att ni skriver både skuldebrev och samboavtal. Detta eftersom sambolagen säger att ni vid en eventuell separation ska börja med att reglera de lån som hänförs till lägenheten. Det skulle alltså innebära att skuldebrevet är värdelöst utan ett samboavtal som säger att bostaden undantas från sambolagens regler. Om ni väljer att upprätta ett skuldebrev bör skuldebrevet innehålla en avbetalningsplan, eventuell ränta, och att skulden senast ska regleras vid en försäljning av lägenheten.Det är större chans att ni får lån om ni båda står på lånet.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor! Annars är det bara att du återkommer!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare