FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/10/2024

Jag har utfört en tjänst men får inte betalt – vad gäller?

Hej, Jag har under en längre tid konsulterat för ett företag. I slutet av varje månad har jag, enligt vår överenskommelse, fakturerat för de tjänster jag utfört. Vid ett tillfälle skickade jag som vanligt en faktura för mitt arbete som utförts månaden innan. En vecka därefter mottog jag ett konsultkontrakt där det framgick att utbetalningen av min faktura skulle hållas inne tills jag undertecknat detta avtal med en bindningstid på 365 dagar. Några veckor senare bestrids min faktura med hänvisning till att kontraktet ännu inte har signerats. Jag har full förståelse för att ett konsultkontrakt kan behövas för framtida uppdrag, men att bestrida en faktura för arbete som utförts innan kontraktet ens skickades saknar i min syn rättsligt stöd. Hur ser ni på detta, och hur bör jag gå vidare i frågan? Jag har försökt kontakta deras ekonomiavdelning och bolagsjurist, men utan framgång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar om företaget du har konsulterat har rätt att hålla inne betalning för arbete som du redan har utfört.

Inom svensk rätt är huvudregeln att avtal kan ingås formfritt. En följd av detta är att avtal inte behöver vara uttryckliga utan kan uppkomma mer indirekt, till exempel genom parternas agerande (konkludent handlande). Genom att du har arbetat och företaget har låtit dig arbeta (utan att invända) ligger det nära till hands att anta att ett avtal för den aktuella månaden har uppstått på detta sätt. Vidare gäller som en allmän avtalsrättslig princip att en part, efter avtalets ingående, inte ensidigt kan ändra avtalets innehåll. Det är således inte möjligt för företaget att i efterhand ändra avtalet på så sätt att de villkorar betalningen mot att du tecknar ett annat avtal.

Min rekommendation är alltså att du håller kvar vid dit krav. Enligt mig bör du framhäva dina rättsliga argument gentemot företaget och även påminna dem om att du kan ha rätt till dröjsmålsränta. Om du fortfarande inte skulle få något svar kan du rikta ett betalningsföreläggande mot företaget, se här

Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du välkommen att antingen åter höra av dig till oss på Lawline eller rikta din fråga till mig personligen, om du väljer det senare kan du nå mig på Hugo.Clemedtson@Lawline.se.

Hugo ClemedtsonRådgivare