Jag har utfört en tjänst men får inte betalt – vad gäller?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar om företaget du har konsulterat har rätt att hålla inne betalning för arbete som du redan har utfört.
Inom svensk rätt är huvudregeln att avtal kan ingås formfritt. En följd av detta är att avtal inte behöver vara uttryckliga utan kan uppkomma mer indirekt, till exempel genom parternas agerande (konkludent handlande). Genom att du har arbetat och företaget har låtit dig arbeta (utan att invända) ligger det nära till hands att anta att ett avtal för den aktuella månaden har uppstått på detta sätt. Vidare gäller som en allmän avtalsrättslig princip att en part, efter avtalets ingående, inte ensidigt kan ändra avtalets innehåll. Det är således inte möjligt för företaget att i efterhand ändra avtalet på så sätt att de villkorar betalningen mot att du tecknar ett annat avtal.
Min rekommendation är alltså att du håller kvar vid dit krav. Enligt mig bör du framhäva dina rättsliga argument gentemot företaget och även påminna dem om att du kan ha rätt till dröjsmålsränta. Om du fortfarande inte skulle få något svar kan du rikta ett betalningsföreläggande mot företaget, se här.
Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du välkommen att antingen åter höra av dig till oss på Lawline eller rikta din fråga till mig personligen, om du väljer det senare kan du nå mig på Hugo.Clemedtson@Lawline.se.