FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/12/2019

Jag har redan betalat böter, varför återkallas mitt körkort?

Jag körde i en hastighetskamera i höstas,man fick köra 70 så hade jag kört 135km/timmen. Jag fick 4000Kr böter från Kiruna och jag betalade o erkände på en gång.

Sen helt plötsligt kommer brev via vanlig post från Transportstyrelsen att dom vill återkalla mitt körkort för 4 Månader??

Och jag har redan förklarat för dem att mitt första arbetsredskap är bil .när jag startar jobbet på morgonen och att jag kan inte jämföra ens att ta lokalbuss o tåg till tio olika ställen per dag inklusive arbetsredskap som jag måste alltid med mig att kunna klara jobbet.Tillomed vatten måste jag ha med mig till vissa ställen.Så detta kändes lite absurd att jag blev straffat två gånger helt plötsligt!!!Är detta rätt eller vad ska jag gör för att slippa eländet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med dina juridiska frågor.

Trafikverket har rätt att återkalla ditt körkort ifall du har gjort dig skyldig till fortkörning som inte är av ringa grad(5 kap 3 § 4 punkten Körkortslagen). 135 km/h på en väg där 70 km/h är hastighetsgränsen torde inte betraktas som ringa.

Varför kom inte beslutet i samma brev?

Fördröjningen mellan boten och beslutet att återkalla ditt körkort beror sannolikt på att det är Polismyndigheten som utreder det kamerorna har fångat på bild. Polismyndigheten har som bekant bemyndigats att bötfälla de som kör fort, men det är endast Trafikverket som har rätt att återkalla körkort. Därför har tagit beslut oberoende av varandra och deras beslut har nått dig i olika ordning. Hade en polis som står vid vägkanten tagit dig hade denna troligen omhäntertagit ditt körtkort på plats istället (5 kap 7 § Körkortslagen). Det beslutet hade sedan kunnat stöttas av Trafikverket eller inte.

Överklagan

Du kan överklaga besultet hos förvaltningsrätten i Luleå (8 kap 3 § Körkortslagen), det kan vara till hjälp om det hade lett till oskäliga konsekvenser för dig att inte kunna köra bil. Därför rekommenderar jag att kontakta en advokat och se om ni kan bygga ett mål.

Om du har fler frågor hjälper vi dig gärna igen

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare