Jag har gett ett av mina barn mycket pengar, kan jag göra barnet arvslös?

Jag och min fru har två s.k. Särkullbarn.

Ett av barnen har vi hjälpt med mycket pengar då han hamnat i ekonomiska bekymmer.

Vi vill nu skriva ett juridiskt giltigt underlag där den som redan fått mycket av oss avstår sitt arv efter oss. Detta så det blir rättvist mellan barnen.

Hur ska detta se ut.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utrymmet för att bli arvslös som bröstarvinge är väldigt begränsad. I Ärvdabalken framkommer det två grunder som arvlåtaren kan åberopa för att göra en bröstarvinge arvlös. Den första grunden är ett uppsåtligt brott som djupt kränkt arvlåtaren eller dennes nära släkting. Den andra grunden är om arvingen fortgående för ett vanhedrande eller osedligt liv.

Annars kan inte en bröstarvinge bli helt arvlös, främst på grund av att bröstarvinge har rätt till sin laglott enligt 7:1 ÄB. Laglotten innebär att en person inte får ge bort eller testamentera bort all sin egendom så att någon av bröstarvingarna blir helt lottlösa. Laglotten är alltid hälften av arvslotten. Detta innebär att ni inte kan upprätta ett juridiskt bindande underlag som gör någon av era bröstarvingar lottlösa.

Förskott på arv kan dock bli relevant här. Med förskott på arv avses gåvor som person har gett till sin bröstarvinge enligt 6:2 ÄB. Ifall ni har skänkt bort mycket pengar till en bröstarvinge kan det räknas som ett förskott på er arv. Detta innebär att pengarna som ni har skänkt ska avräknas från bröstarvinges arv, vilket in praktiken innebär att den kommer att få ut en mindre summa arv än vad den hade fått annars, om den inte hade fått pengarna alls.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare