Jag har fått en faktura på något jag inte köpt, vad gör jag?

Hej! Jag har fått en faktura från en telefonsait på en summa på 300kr. Jag har ej ringt den.Någon har fått tag på mitt mobilnummer och ringt en telefonsait.Fått tag i mitt namn och adress där jag bor.Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det möjligen rör sig om en bluffaktura, eller fakturabedrägeri. Det handlar om att försäljaren påstår att du beställt något som du faktiskt inte har gjort.

Vad kan du göra om du fått en bluffaktura?

Det första du ska göra är att bestrida fakturan, invända mot den. Du kan göra det genom att stryka ett streck över den och skriva att du bestrider betalningsansvarig och inte har beställt tjänsten, sedan skickar du detta till företaget via mail eller brev så att tiden och datumet framgår. Spar en kopia på det du skickade.

Nästa steg är att polisanmäla bedrägeriförsöket, det kan du göra genom att gå till en polisstation och uppge vad som har hänt.

Om du sedan får påminnelser om betalning eller inkassokrav, ska du upprepa det första steget, förklara varför du bestrider fakturan och skicka gärna med en kopia på det tidigare bestridandet. Om den som skickar bluffakturan skickar betalningskravet till Kronofogdemyndigheten kommer du att få ett brev, du ska då bestrida även detta omgående. När du bestridit kravet kan telefonsajten välja att driva ärendet vidare till tingsrätten, då är det upp till företaget att bevisa att ni ingått ett avtal, inte dig.

Bedrägeri och olovlig identitetsanvändning av privatperson

Om du istället märker att det är en privatperson som utgett sig för att vara dig och köpt saker via ditt telefonnummer är det, utöver brottet bedrägeri, även olovlig identitetsanvändning. Jag råder dig att då upprätta en polisanmälan gällande dessa brott, samt att kontakta telefonsajten och visa att du gjort en polisanmälan och bestrida de köp som har gjorts i ditt namn.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare