FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt21/07/2019

Jag har ett ärr efter en olycka som gjorde att jag fick sy, kan jag få ersättning?

Hej! För ungefär 10 år sedan (+-2) fick jag ett ärr på baksida lår cirka 7-8 cm långt och 1-2 cm brett, detta hände utomlands (bulgarien) vilket gjorde så att det blev väldigt dåligt/fult gjort enligt många. Det som hände var att jag gick in i ett trasigt glasbord i lobbyn på hotellet och skar upp baksida lår. Åkte på en gång in till sjukhuset där jag fick sy 8 styngn (tror jag).

Jag är idag 16 år (född 2002) och undrar om jag har rätt till någon slags ersättning. Det syns när jag har på mig badbyxor kan jag tillägga. Kan skicka bild på ärret om du vill, tack i förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du råkat ut för en skada som har krävt läkarbehandling kan du få ersättning ur din sjuk- och olycksfallsförsäkring för ärr eller annan utseendemässig förändring som du fått på grund av detta. Det krävs att du har haft en sjuk- och olycksfallsförsäkring vid skadetillfället. Försäkringar har olika preskriptionsregler, d.v.s. regler som innebär att man måste ha anmält skadan hos sitt försäkringsbolag inom viss tid efter skadan inträffade för att man ska kunna få ersättning. Det kan även finnas olika regler kring vad som gäller om skadan sker utomlands. Jag råder dig därför att kontakta ditt försäkringsbolag för att se om du kan få ut någon ersättning för ditt ärr.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare