FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/11/2022

Jag har en skuld hos min förra elleverantör/nätägare, kan dom stänga av elen trots att jag har elavtal hos en annan?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag är inte riktigt säker om jag uppfattar din fråga rätt. Jag försöker emellertid besvara din fråga efter bästa förmåga.

Du har alltså en skuld hos din förra elleverantör. I och med att det är din förra elleverantör tolkar jag det som att det inte längre är din elleverantör och alltså inte längre förser dig med el. Detta innebär att dom inte förser dig med el och alltså redan "stängt av elen". Numera har du elavtal hos annan elleverantör och det är alltså denna andra elleverantör som förser dig med el.

Eftersom du har en ny elleverantör kan därför inte din förra elleverantör göra något eftersom det är en helt annan leverantör som förser dig med el för tillfället. Din förra elleverantör kan alltså inte stänga av elen du får från din nya elleverantör och du behöver därför inte vara orolig för att elen stängs av.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om inte, är du alltid varmt välkommen att ställa frågan igen!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare