Jag har blivit utsatt för ett bedrägeri, vad ska jag göra?

Köpt en dator privat som ska vara bra som annonsen men den är inte alls bra och inte funkar alls. Han har gjort något tillsammans med en annan som hade kopplat en annan dator som visade sig i monitor och jag trodde att den var den de annonserade. Försökte och koppla och starta dator men funkar inte alls. Vad ska man göra eftersom det är rätt bedrägeri.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om datorn du har köpt inte uppfyller den beskrivning som framgår av säljarens annons är varan att betrakta som felaktig (17 § köplagen). Du har i så fall rätt att kräva att säljaren åtgärdar felet eller levererar en felfri dator, och skulle detta inte gå har du rätt att häva köpet (30 § köplagen).

I din fråga påstår du att du har blivit utsatt för ett bedrägeri. Bedrägeri förutsätter att säljaren uppsåtligen har vilselett dig, dvs. lurat dig att köpa en trasig dator med vetskap om att den är trasig (9 kap. 1 § brottsbalken).

Mitt råd till dig

Misstänker du att du har blivit utsatt för ett bedrägeri är mitt råd att först och främst göra en polisanmälan. Finns ingenting som tyder på att säljaren agerade med avsikt att vilseleda dig till ett värdelöst köp har inget brott begåtts av säljaren, och i så fall behöver du inte göra en polisanmälan.

Ett litet tillägg: Bedrägeri av den här typen är ett mycket vanligt brott som polisen dessvärre har bristande resurser att utreda. Även om ett brott har begåtts är det sällsynt att en polisanmälan leder till en fällande dom, åtminstone om beloppen som bedrägeriet avser är relativt små.

För att ha störst chans att få dina pengar tillbaka rekommenderar jag att du också riktar krav mot säljaren. Först och främst bör du skicka ett skriftligt kravbrev där du förklarar att du häver köpet och att du vill ha dina pengar tillbaka. Besvarar inte säljaren kravet kan du ta hjälp av Kronofogden genom att ansöka om betalningsföreläggande.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare