Jag har blivit utsatt för bedrägeri, vad gör jag nu?

Hej jag har blivit bedragen av en X som kapade och använde min bank id och tog kredit på min personnummer. Han/de förde över pengarna ut från min konto via X bank. Jag har polisanmält händelsen som grovbedrägeri bedragararna jobbar på X. X och X. från Malmösäger de.

Vad kan jag göra?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Väldigt tråkigt att få höra att du har blivit utsatt för bedrägeri.

Det viktiga har du redan gjort, att kontakta polisen och anmält om händelsen, men jag rekommenderar även att du kontaktar banken. Oftast när en person blir kund hos en bank, ingår man standardiserade avtal som informerar om vad som gäller vid eventuellt bedrägeri. Du kan antingen ringa till din bank eller besöka deras kontor (om de har) och fråga dem om vad som gäller i ditt fall, exempelvis om din bank har någon typ av försäkring som kan täcka de beloppen som du har gått miste om.

Du ska även spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretaget. Glöm inte även att spärra ditt BankID. Ifall du inte vet hur du spärrar ditt BankID, kan du kan kontakta din bank.

Sammanfattningsvis ska du kontakta din bank och se vad dem säger om ditt fall. Du ska även spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretaget och glöm inte att även spärra ditt BankID.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare