FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/09/2022

Jag har blivit tillsagd att jag måste betala böter - när får jag hem information om detta?

Hej ! polisen stoppade mig och han sa att jag måste betala 9000 böter men jag undrar när ska jag få posten hemma ? Jag fått inget tills nu och det är cirka en vecka efter händelse.. Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av din fråga framgår inte varför du har blivit tillsagd att du ska betala 9000 kr. Utifrån din fråga så verkar det som att du på plats har blivit tillsagd att du ska betala dessa pengarna, t.ex. att din bil har blivit stoppad i trafiken.

För att det ska röra sig om böter i juridisk mening så måste du ha begått ett brott och blivit dömd till att betala böter efter att en rättslig process har ägt rum. Polisen kan alltså inte kräva att du ska betala böter omedelbart. Det finns dock ett brott som heter brott mot trafikförordningen, så om trafikregler t.ex. inte har iakttagits så kan du eventuellt bli skyldig att betala böter, men du har även i detta fall rätt till en rättvis rättegång. Förutom böter så finns det däremot också civilrättsliga avgifter, t.ex. felparkeringsavgift osv. så det kan även vara en sådan avgift som polisen menade att du behövde betala. Det är dock svårt för mig att spekulera om jag inte i mer detalj vet vad som har hänt.

Eftersom din fråga handlar om när du ska få besked från polismyndigheten så skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med dem och fråga. Du kan också dubbelkolla så att du är folkbokförd på rätt adress genom att logga in på Skatteverkets hemsida här. Jag skulle dock fortfarande rekommendera dig att ta kontakt med polismyndigheten eftersom du i vissa fall kan komma att behöva betala ränta om t.ex. betalning av en avgift görs för sent.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om du skulle få fler frågor efter att du har fått hem brevet så får du gärna höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Aileen PotterRådgivare