Jag har blivit kallad till förhör för snatter, vad kan jag förvänta mig? har butiksbiträde envarsgripande?

Hej! Jag har blivit kallad till förhör hos polisen utifrån en händelse på Ica.

Detta skedde i september, jag hade tagit några varor för ca 120kr.

Jag betalade andra varor och gick ut till min bil. Just när jag skulle köra knackade det på rutan. Jag blev överraskad och rädd, så jag började köra men killen ställde sig framför bilen, då svängde jag runt honom och körde därifrån.

Vad gäller för ett butiksbiträde han har väl inte rätt att stoppa en bil då det inte varit någon kontakt eller han presenterat sig. Vad gäller vid envarsgripande.

Jag har nog tagit saker tidigare men det var ett tag sedan, vad gäller vid video övervakning.

När ska man begära att man får ett ombud?

Jag tänkte erkänna mig skyldig till att jag tagit varorna men jag lämna igen dom till butiken dagen efter.

Vad mer kan man förvänta sig och försvara sig med. Jag vet att jag gjort fel.

Jag är helt ostraffad tidigare. Jag är 48 år. Vad tror du jag får för straff?

Lawline svarar

Hejsan!

Du har ett flertal frågor och jag ska försöka besvara dem så gott jag kan.

Aktuell lagstiftning: Brottsbalken och rättegångsbalken.

Har butiksbiträde rätt till envarsgripande?
Envarsgripande stadgas i 24kap 7§ 2st RB. Där kan envar gripa någon som påträffas på bar gärning eller är på flyende fot. Envar får göra detta om straffskalan för brottet har fängelse i den. Enligt brottsbalken så har ringa stöld (tidigare snatteri) straffskalan fängelse i max 6 månader enligt 8 kap 2§ brottsbalken. Slutsatsen blir därför att butiksbiträdet hade all rätt att försöka stoppa dig från att lämna platsen.

Vad gäller vi videoövervakning?
Det är fullt lagligt att ha videokameror i butiken och detta anses vara väldigt starka bevismedel för att styrka att ett brott har begåtts.

När ska man begära ombud?
Om du är skäligen misstänkt för brottet ska du underrättas om denna misstanke (23:18 st. 1 RB). För det fall de underrättar dig om misstanke, ska de samtidigt berätta för dig att du får anlita en försvarare (21:3 st. 1 RB). En försvarares uppgift är att tillvarata din rätt (21:7 RB). En försvarare får sitta med under förhöret hos polisen, om det kan ske utan men (skada) för utredningen (23:10 st. 4 RB). Möjligheterna för den som leder förundersökningen att vägra försvararen närvaro under förhöret är emellertid väldigt begränsade.

Vad för straff kan jag förvänta mig?
Det är högst sannolikt att du kommer att bli åtalad för ringa stöld. Dock sa du att du hade gjort detta innan och om butiken har videos på dig när du stjäl saker så kan de välja att åtala dig för detta med, vilket kan leda till att du blir åtalad för stöld i normalgraden. Om du blir fälld för ringa stöld så kommer straffet högst troligt vara dagsböter. Om du blir fälld för stöld i normalgraden så kommer det troligtvis bli högre dagsböter samt villkorlig dom.

Jag rekommenderar att du begär en försvarare eftersom det alltid är bra att du har detta. Sedan kan du ta det därifrån och höra vad hon/han tycker att du ska fortsätta. Om du vill erkänna detta så är det helt okej, dock bör du vänta med att göra detta förrän du har en försvarare.

Jag hoppas jag har kunnat svara på dina frågor, finns det några oklarheter i mitt svar så kan du höra av dig till binh.tran@lawline.se.

Med vänliga hälsningar

Binh TranRådgivare