Jag har betalat en person via nätet och han har nu blockat mig via appen och telefon. Vad borde jag göra?

https://lagen.nu/1942:740#K10P1S1Blev lurad av en bedragare på shpock via swish. Shpock är en köp och sälj app där det överenskomna avtalet ska vara juridiskt bindande.

Jag köpte ett tangentbord av en säljare på shpock och han accepterade budet. Vi kom överens om att han skulle frakta det till mig och att jag betalar frakt. Skickade mina postuppgifter och swishar över 614kr för frakt och tangentbord. Nu har han slutat höra av sig och blockerat mig i appen och mitt telefonummer så kan inte kontakta personen.

Fick en bild på hans körkort innan och undrar om det kan vara till hjälp att få tillbaka min pengar. Hur ska jag gå till väga nu? Och kommer jag att kunna få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det finns två aspekter av denna fråga, ett är civilrättsligt och ett är straffrättsligt. Jag börjar med att behandla det brottsliga.

Brottsligt förfarande
Om han har agerat på detta sätt med avsikt att aldrig skicka produkten du köpte så omfattas han av bedrägeribestämmelsen i brottsbalkens 9 kap 1§. Att han har blockat dig på appen samt ditt telefonnummer talar mycket för att han aldrig hade avsikt att skicka produkten till dig. Jag rekommenderar att du polisanmäler detta samt sparar alla meddelanden som ni har skickat till varandra för bevismedel.

Civilrättsligt förfarande
Som du redan har nämnt så är detta högst sannolikt även emot det avtal som ni är bundna av. Jag rekommenderar att du tittar igenom avtalet och ser vad du kan göra anspråk på vid fall som detta. Ytterligare så borde du ringa appens kundcenter för att få hjälp av dem.

Kronofogden
Du borde även vända dig till kronofogden och ansöka om ett s.k betalningsföreläggande. Kronofogden kommer då att ta kontakt med personen som du anser är skyldig dig pengar (klicka här för att komma till ansökan). Emellertid, om personen nekar till att vara skyldig dig pengar så kommer kronofogden att skicka ärendet till tingsrätten.

Tvistemål
Om du vill föra det vidare direkt till tingsrätten, så kan du stämma personen (Hitta stämningsansökan genom att klicka här.). Då du har körkortet så vet du hans namn samt personnummer. Enligt rättegångsbalkens 10 kap 1§ så är laga domstol där svarande befinner sig. Det innebär att du ska skicka in stämningsansökan där han är folkbokförd. Var personer är folkbokförda är allmän handling, det innebär att du kan få tillgång till dem enligt tryckfrihetsförordningens 2 kapitel, dessa uppgifter kan du få ut från skatteverket (klicka här för att begära ut folkbokföringsuppgifter).

Vid stämningsansökningar så är det bra att ha en ombudsmannen/jurist för att föra din talan. Vid en vinst i domstol så kommer den förlorande parten att stå för domstolskostnader, eventuella skadestånd och de pengar som du skickat honom, enligt rättegångsbalken 18 kap 1§.

Jag hoppas jag har kunnat vägleda dig till vad för alternativ som du kan ta och jag önskar dig lycka till i ditt ärende. Om du vill så kan du boka en tid med en av våra jurister (klicka här).

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare