Jag håller på att starta en e-handel för designade iPhoneskal - får jag lov att designa iPhoneskal med text som är identiskt med ett nyligen registrerat varumärke?

Hej, jag håller på att starta en e-handel där jag kommer att sälja designade iPhoneskal. För någon dag sedan startade en stor YouTuber ett klädesmärke som heter C'est normal (https://cestnormal.co). Får jag lov att designa egna iPhoneskal med texten C'est normal eller kommer detta att ge mig problem?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att C'est normal är registrerat som ett varumärke här i Sverige. Då kan du göra dig skyldig till varumärkesintrång om du säljer iPhoneskal med texten på. Det är svårt att ge ett definitivt svar, men jag ska förklara vilka bedömningar som kan göras och vad det är du absolut inte får göra.

Varumärkesintrång är användning av ett identiskt eller liknande märke för samma varuslag

I din handelsverksamhet får du inte använda tecken som är

- identiskt med varumärket för varor/tjänster av samma slag

- identiskt med eller liknar varumärket för varor/tjänster av samma slag, om det finns risk för förväxling

- identiskt med eller liknar varumärket och varumärket är känt inom en betydande del av omsättningskretsen och dina varor/tjänster drar en fördel av detta eller skadar varumärket (varumärkeslagen 1 kap. 10 §)

Förmodligen kan du använda texten på iPhoneskal, eftersom det är ett annat varuslag

C'est normal är registrerat som ett ordmärke för olika typer av kläder. Sånt kan du kolla upp hos patent- och registreringsverket i deras varumärkesdatabas. Det betyder att du ska vara försiktig med att använda frasen c'est normal på olika klädprodukter. Du ska inte heller använda en liknande fras på läder om det finns risk att någon tror att det har med varumärket att göra. Varumärket har däremot inte något skydd för mobilskal, så du ska kunna skriva c'est normal på iPhoneskal.

Om c'est normal skulle vara väldigt välkänt inom en stor del av den grupp av personer som kläderna riktar sig till får du inte använda texten ska du vara försiktig med att använda samma eller en liknande fras även på iPhoneskal. Kan du dra nytta av att varumärket är välkänt, eller kan du skada varumärkets rykte genom att använda det skulle det räknas som varumärkesintrång. Eftersom det verkar vara ett ganska nystartat företag kanske det inte så många i målgruppen har hunnit få kännedom om det än. I så fall är det här inte något problem heller. Det kan jag dock inte säga något säkert om. Om grundaren har mycket följare på sociala medier kan de eventuellt hinna sprida märket till så många tilltänkta kunder att det här blir aktuellt på ganska kort tid.

Sammanfattningsvis behöver du oftast inte oroa dig för att använda texter eller bilder som liknar varumärken, så länge du inte använder det för samma slags varor som varumärket används för. Nu gäller det ett klädmärke, vilket betyder att det är okej att använda det på telefonskal. Varuslaget spelar däremot inte någon roll, om varumärket är väldigt känt inom sin målgrupp. Då får du inte använda det på någon vara om du drar nytta av eller skadar varumärkets rykte. Jag kan inte bedöma om det är fallet här. Ett nystartat företag har många gånger inte hunnit marknadsföra sig så effektivt att tillräckligt många känner till det, men har personen många följare på sociala medier är det kanske inte faller här.

Är du osäker på om något du gör inom din verksamhet kan leda till varumärkesintrång rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon med erfarenhet om just varumärken och som kan göra en utförligare bedömning av situationen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare