FrågaFAMILJERÄTTFaderskap10/02/2019

Jag hade ett förhållande med en gift kvinna, hur kan jag bevisa att barnen hon fick är mina?

Jag har varit med ett förhållande i 4 år med en gift kvinna och vi har fått 2 barn som de är mina, vi har lämnat varandra men i skattverket står att han är deras pappa, hennes man vet att han är inte deras pappa, hur kan jag bevisa att de är mina och kan jag få de som pappa ( offentlig att jag är deras pappa i myndigheter och ändra efternamn )

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om mamman är gift när hon föder ett barn utgår man från att hennes make är pappan (1 kap. 1 § föräldrabalken). Detta gäller inte om kvinnan har haft samlag med någon annan under tiden och det är sannolikt att den personen är pappan (1 kap. 2 §). Det här är uppfyllt i ditt fall.

Socialnämnden har därför en skyldighet att utreda vem pappan är (2 kap. 1 § föräldrabalken). Socialnämnden ska inhämta upplysningar från modern och andra för att utreda faderskapet (2 kap. 4 § föräldrabalken). Du bör därför ta kontakt med socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokförd (2 kap. 2 § föräldrabalken). Om socialnämnden beslutar att lägga ner en utredning om faderskapet kan det beslutet överklagas till länsstyrelsen (2 kap. 7 § föräldrabalken).

Det är bara tre som kan väcka talan om fastställande av faderskap (3 kap. 5 § föräldrabalken);

1. Barnet

2. Mamman

3. Socialnämnden

Det innebär att du inte har någon möjlighet att kräva ett fastställande av ditt faderskap. Jag rekommenderar dig därför istället att vända dig till socialnämnden.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig.

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare