Jag glömde scanna en vara vid självscanning, kan jag dömas för stöld?

Hej! (Jag är 18)

Var och handlade, kortet nekades på självscanningen så jag lämnade tillbaka en vara och kom tillbaka, skannade 3 av 4 varor och hade tidigare räknat ut hur mycket allt skulle kosta så jag ringde min pappa för att få 100 kr till, vilket räckte till att betala alla 4 varor (har bevis på detta). När jag fått pappas swish tryckte jag på betala och fick mitt kvitto, och gick ut med alla varor utan att ha betalat den fjärde, (80 kr) och blev sedan tagen av ett butiksbiträde som nog iakttagit mig och sett att jag inte skannat den sista varan. :( Det var verkligen inte meningen och bara slarv på min sida, erbjöd mig att betala det sista då jag hade precis så att det skulle räcka tack vare pengarna jag bad om, men de ringde polisen. Jag känner mig rätt självsäker på att jag inte kommer kunna bevisas skyldig för ringa stöld eftersom att uppsåt inte kan bevisas, jag trodde ju verkligen att jag skannat den sista varan och skulle inte bett om pengar från mina föräldrar annars, men skulle vilja höra er syn på saken. Några tips?

Tack på förhand :)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Regler om brott och straff hittar du i Brottsbalken (BrB), för att svara på din fråga kommer jag att hänvisa till relevanta lagrum i BrB.

Vad för brottsrubricering kan bli aktuellt?

Du skriver att du råkat glömma scanna in en vara på 80 kronor vilket innebär att du ''fått med dig'' en vara du inte betalat för. Det brott som då blir aktuellt är ringa stöld. För att avgöra om ringa stöld föreligger behöver man kolla på kriterierna för huvudbrottet stöld (8 kap. 1 § BrB).

För att man ska dömas för stöld ska följande kriterier vara uppfyllda:

Du ska ha olovligen tagitVad någon annan tillhörMed uppsåt att tillägna dig detOch det ska ha inneburit en skada för föremålets ägare (butiken i ditt fall).

Med hänsyn till att värdet på varan enbart uppstiger ett värde av 80 kronor anses det vara ringa, 8 kap. 2 § BrB.

Du har olovligen tagit en vara, som egentligen tillhör butiken. Detta har dessutom inneburit en skada för butiken eftersom de ej fått betalt för varan. Däremot skriver du att du inte haft för avsikt att göra så.

Jag saknar uppsåt, vad händer då?

För att du ska kunnas dömas för brott är utgångspunkten uppsåt till brottet, om inget anna anges (1 kap. 2 § BrB). Man kan även dömas till vissa brott även om uppsåt inte finns men detta är inte aktuellt i ditt fall. Du inte tog varan med syfte att inte betala för den, utan detta var slarv på din sida. Du ville kontrollera att du hade pengar innan du scannade varan och när du hade pengarna glömde du göra det. Det saknas alltså uppsåt till brottet.

Om du blivit polisanmäld och polisen går vidare med förundersökningen måste en åklagare välja om åtal ska väckas eller inte. Min bedömning är att inget åtal kommer att väckas om ens en förundersökning inleds. Att glömma scanna varor är lätt hänt och det är oftast butiksbiträden skyldighet att polisanmäla sådana händelser. Ett tips är att berätta för polisen som du gjort för mig och förklara att du saknat uppsåt.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare