Jag bor i villa och har störande grannar, vad kan jag göra?

<p>Hej!</p><p>I våras i mitten på Maj månad så fick vi en ny granne som bor bakom oss på gatan efter.</p><p>Det ligger till så här.</p><p>På Midsommarafton 2018 så hade dessa nya grannar en väldigt högljudd fest på sin tomt.</p><p>Det spelades även musik högt kan man lugnt säga.</p><p>Något som jag tycker inte borde vara tillåtet då det kan störa övriga grannar.</p><p>I somras så hade de folk hos sig igen och då hördes det ytterligare ljud (ej Musik den här gången).</p><p>Senare under sommaren så var det dags igen då kom det folk till dom igen. </p><p>Då hördes det ljud som vanligt. (Ej musik)</p><p>Den här grannen tycker jag inte om överhuvudtaget sedan de flyttade hit i våras.</p><p>De verkar inte ta hänsyn eller visa respekt för sina grannar överhuvudtaget.</p><p>Dom bor i en villa ej lägenhet.</p><p><br></p>

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att kort sammanfatta din frågeställning, därefter utreda huruvida grannen kan ha begått något brott, och därefter ge råd om vad du kan göra nu.

Du skriver att du vid flera tillfällen blivit störd av en granne. Grannen har haft högljudda fester och andra sammankomster, och ibland har det spelats hög musik. Det framgår av din fråga att du (och även grannarna) bor i hus. Jag utgår ifrån att ni äger era hus och att husen är fristående från varandra (hade det varit hyresrätt eller bostadsrättslägenheter hade läget varit annorlunda).

Ofredande

Jag förmodar att du undrar om grannen (eller grannens gäster som varit på besök när du blivit störd av hög musik och andra höga ljud) kan ha gjort sig skyldig till något brott. Möjligen kan brottet ofredande vara aktuellt. Ofredande regleras i Brottsbalken 4 kap 7 § (här). Ofredande innebär att man fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Gärningen ska vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, vilket innebär att det ska vara agerande som man typiskt sett blir störd av eller känner sig kränkt av.

Ofredande kan vara allt från att knuffa någon till att utöva telefonterror. Den som ofredar måste veta om att det den gör är fel. En person som genom att spela hög musik stör sina grannar ofredar dem från och med den tidpunkt då grannarna talat om för denne att det är störande.

Vad du kan göra nu

Om det finns någon form av samfällighet för villaägarna i området är en möjlighet att där ta upp att andra grannar har blivit störda av denna granne.

Om grannen har högljudda fester eller andra sammankomster som du blir störd av rekommenderar jag att du säger till grannen. I och med att grannen blir tillsagd blir han medveten om att han stör dig, och fortsätter han ändå spela hög musik riskerar han att göra sig skyldig till ofredande. Upprepas detta rekommenderar jag att du kontaktar polisen.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare